Välkommen!

2 februari 2014

v5. Bra och dålig med min maskinpark (Janome x3)

Som framgår av rubriken så har jag tre Janome-maskiner i mitt lilla stall. Tänkte att jag skulle berätta lite kort om dessa tre.

Först köpte jag min vanliga hushållssymaskin Janome EasyJeans 22. Den har jag haft nu i snart fem år. Jag valde den med omsorg efter att ha spanat på andra sybloggar då jag ville ha en enkel, stark mekanisk maskin som klarade att sy i jeans. Maskinen har 22 sömmar men jag använder mestadels raksöm, zigzag, att sy knapphål och sy i knappar. Övriga sömmar har jag nästan inte tittat åt... Jag använder denna maskin framför allt när jag syr i vävda tyger eller när jag ska tråckla eller sy fast kantband. Och jovisst är den enkel och hyfsat pålitlig, men jag stör mig lite på att den har en förmåga att stå och tugga när jag syr ner kantband.

Efter några månader med min nya vanliga hushållsmaskin valde jag att köpa en overlock, nämligen Janome MyLock 744d. Maskinen köpte jag från England och det är nog den av alla mina maskiner som jag är mest nöjd med. Den går som en klocka och är lätt att förstå sig på. Byter jag nålar med jämna mellanrum så funkar allt toppen. En ordentlig rengöring emellanåt är också bra har jag märkt. Det jag kanske retar mig på är att den i stort sett bara vill att jag använder 90-nålar när jag syr i jersey, när jag kanske tycker att den borde klara 75-nålar. Men jaja, det är ju bara att lyda om jag inte vill ha hoppstygn. Overlocken använder jag till att sy ihop trikåplagg, att sy platta sömmar i t ex bäbishjälmar, att sy fast resår i tajts och att sy sk rullfåll som avslut på ett plagg istället för fåll/kantband/mudd.

Sist ut i trion är min covermaskin Janome Coverpro 1000CPX. Den införskaffades för drygt tre år sedan och är väl den av maskinerna som är mest "onödig" och som jag egentligen skulle klara mig alldeles utmärkt utan... Jag använder min CP (som den ju kallas i sykretsar) till att sy perfekta kantband (när det vill sig), att fålla och att sy stickningar med antingen rät eller avig tvilling- eller trippelsöm. Den här maskinen är lite kinkig och rätt svår att förstå sig på. Det har hänt vid ett flertal tillfällen att inställningar som funkat dagen innan inte alls funkar nästa dag, trots samma typ av tyg. Något som lätt gör att man rattar, pillar och ändrar på allt som går att ställa in. För att sen funka alldeles utmärkt igen med de gamla inställningarna... Nu har jag lärt mig att inte fippla för mycket med inställningarna, det funkar nästan bäst! Men trots att den bråkar med mig ibland så älskar jag den. Den gör att plaggen får en helt annan finish än om jag bara använt hushållsmaskinen.

Jag använde samtliga tre maskiner så gott som varje gång jag syr. Åtminstone om jag syr i trikå, vilket jag ju gör 80% av min sytid. Eftersom jag byter mellan maskinerna så ofta så är det praktiskt att kunna ha dem stående på rad på mitt subordinerat så att jag bara behöver flytta stolen mellan dem!



(Det här är en del av min sybloggalmanacka 2014 - en bloggrubrik per vecka enligt den här listan!)

1 kommentar:

  1. Wow, du har da en flott symaskinpark. Jeg har bare en symaskin : Janomer Easy Jeans. Den er jeg ganske fornøyd meg, og jeg bruker den til alt.
    Skulle gjerne hatt en overlock, men det får bli når barna er store og jeg får mer tid til å sy :)

    SvaraRadera