Välkommen!

4 februari 2014

En Pelle-tröja

Bytte till mig en bit av det här fina tyget av Brallan. Det är en ganska tunn bomullsjersey och passar därmed kanske bäst till ett sommarplagg. Var lite på sommarhumör i helgen och då klipptes denna tunika/klänning till.

Att jag sydde fel storlek i de förra klänningarna för att sedan inse att det inte blev så tokigt, gjorde att jag valde att sy samma storlek igen. Men utan sömsmån. Är det inte konstigt att man ibland fastnar i en storlek?! Jag har använt stl 86 till snultran hur länge som helst! Men eftersom stl 98 uppenbarligen funkar så är det kanske dags att lämna stl 86 bakom sig...

Som liten hade jag en turkos undulat som jag döpte till Pelle. Han var en rolig liten fågel med stora personliga egenskaper och vi hade honom i åtta år. Jag grät i flera dagar när han dog. Han föddes hemma hos en kollega till min mamma och jag minns så väl när vi var där och skulle välja vilken fågelunge vi ville ha. När Pelle, som då var en knubbig och dunig liten sak, tultade in i min raggsocka var valet givet! Så mitt hjärta bultar lite extra för detta tryck! Är lite orolig för att tunikan kommer bli nedfläckad i ett nafs bara. Tänk er sommar och bärmumsande i kombination med den här skapelsen - ajajaj...

6 kommentarer:

  1. Supersomrigt och fint, och vilket underbart tyg! Varifrån kommer det från början?

    SvaraRadera
  2. Riktigt fint! Men å ja, vitt och bär....

    SvaraRadera
  3. Måste bara kommentera detta, eftersom även jag hade en turkos undulat som hette Pelle. Han var inte speciellt knubbig, men vad jag älskade den fågeln. Jag hade senare en kanin som givetvis också fick heta Pelle. Varifrån kommer detta fina tyg?

    SvaraRadera
  4. underbart tyg! i love!

    och så vill jag verkligen tacka för den otroligt värmande kommentaren jag fick efter mitt senaste blogginlägg. tack.
    det betyder mycket.

    SvaraRadera
  5. Även mamman och lillasystern grät floder.. Särskilt som mamman sagt att när Pelle dör, ska det in en mikrovågsugn där hans bur står nu...

    SvaraRadera