Välkommen!

9 januari 2014

v 2. 5 sygrejor jag inte klarar mig utan

I min syhörna finns en del syhjälpmedel som jag absolut känner att jag MÅSTE ha nära mig och som jag verkligen inte skulle klara mig utan:

5:e plats
Sprätten. Visst är det trist - men sprättar det gör jag både till och från. Och då är en bra sprätt a och o. Det finns både rolls royce-varianter och enkla varianter. Jag kör på en vanlig enkel sprätt, den är billig och jag tycker att en vass sprätt är det viktigaste om jag inte ska bli helt vansinnig vid sprättandet. Jag menar, oftast är man ju inte sådär jätteglad från början över att behöva ta till den... Så jag brukar köpa nya med jämna mellanrum.

4:e plats
Sypincetten. Jag använder mina synpincetter väldigt mycket. Oavsett om man bara använder vanlig symaskin eller om man har overlock och/eller coverlock så är en sypincett med smala spetsar oerhört användbar. Jag använder den till pilliga moment, när jag vill hålla fast något utan klumpiga fingrar som antingen inte får bra tag eller som är i vägen om man vill se bra. 

3:e plats
En liten trådsax. Tror jag det kallas i alla fall. En nätt och vass liten sax som jag använder för att klippa trådar men också renklippa fållar och klippa av kantband. Ett måste om du frågar mig!

2:a plats
Tygsax. Utan en bra tygsax blir det inte roligt att klippa i tyg. Satsa på en rejäl, lite dyrare sax och håll den vass. Använd den BARA till tyg - att klippa något annat med en tygsax är rena döden för skärpan och borde vara förenat med ett mycket plågsamt straff. Här hemma har alla full koll på vilka saxar som är MINA. Om det är svårt att få resten av familjen att lära sig vilka saxar som får användas och inte, knyt ett litet band i dem och klargör att saxar med ett sådant band i är strängt förbjudna för dem att använda!

1:a plats
Rullkniv, linjal och skärmatta! (egentligen fusk eftersom det är tre grejor. Men att ha en rullkniv utan skärmatta och linjal är så värdelöst, så jag ser det som en självklarhet att nämna dessa på en och samma gång, som ett kit!). Jag använder detta lilla kit till väldigt många moment. Skära kantband, skära lappar till lapptäcken, skära muddar, skära ut mönsterdelar mm. Helt klart värt den nätta kostnad som det ändå innebär att köpa dessa tre prylar. Och satsa på en stor och en mindre skärmatta, till små saker är det smidigt att slippa använda den stora mattan. men ska du skära kantband så är den stora bäst.

Bubblare!
Och sen har vi en bubblare också, nämligen spraylim - jisses så användbart. Jag använder det till att spraya på mina namnlappar när jag ska sy fast dem på ett plagg, när jag ska sy fast en utanpåliggande ficka eller när jag ska quilta lappkuddar/-täcken.



(Det här är en del av min sybloggalmanacka 2014 - en bloggrubrik per vecka enligt den här listan!)

12 kommentarer:

  1. Håller med om alla attiraljer, men spraylim var ett nytt tips för mig. =)

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Kul idé med en sybloggsalmanacka. :-)

    SvaraRadera
  3. Et par nye ting jeg kan skaffe meg - pinsett og lim :)
    Til jul fikk jeg nytt strykejern - det er så mye bedre enn mitt gamle. Jeg er veldig avhengig av det når jeg syr :)

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen listan - ungefär samma på min. MEN tjusningen med rullkniven och skärmattan har jag inte riktigt förstått. De använder jag sällan faktiskt. Och spraylim var något nytt som ju låter toppenbra!

    SvaraRadera
  5. Så kul att du kommit igång och vilka SNYGGA bakgrunder du har till grejerna. Riktiga karameller. Håller med dig till fullo!
    Dock har jag inte fastnat för spray-varianten av lim än. Använder mest stiftet. Vad sprayar du mot så du inte får massa lim överallt (in i symaskinen...haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ju få användning för mina vintagetyger... :)

      Jag lägger en tidning på golvet och sprayar mot den.

      Radera
  6. Vad roligt att läsa, måste kanske fundera på vilka sygrejor jag inte klarar mig utan och göra ett eget inlägg! :)

    SvaraRadera
  7. Användbara grejer, jag håller med. Kan verkligen rekommendera pryms sprätt från bibbis - så himla bra!!!! Ang lim så använder jag pryms limpenna. Love it! Man kan ju tro att jag är sponsrad hihi :)

    SvaraRadera
  8. Superssöta kläder!! Jag har inte fått kläm på det där med rullkniven än.....måste ge det någon chans till då det är många som är sålda på den! Spraylim verkar oxå som en bra investering, vad köper man det?

    SvaraRadera
  9. Jag är också nyfiken på det där spraylimmet :-) Ett speciellt spraylim för textil? Sånt vill jag verkligen ha! Var får man tag på det?

    SvaraRadera
  10. Spraylim er smart! Jeg har en limstift for stoff som jeg bruker på mindre områder, og hvor spray ikke fungerer.

    Jeg har ingen pinsett, men nå skjønner jeg at jeg trenger en. :-)

    SvaraRadera
  11. Använde en sådan där lång pincett senast igår - när jag skulle pilla bort damm ur symaskinen. Appropå saker man inte kan vara utan, så är faktiskt en fingerborg något som jag använder mycket. Speciellt när jag syr för hand i tjockt tyg/många lager tyg. På vintern blir man ju så torr om händerna. Då går faktiskt bakänden på nålen genom skinnet när jag trycker på nålen utan att ha fingerborg på fingret.

    SvaraRadera