Välkommen!

25 maj 2010

Till sommargarderoben

Först vill jag säga tack för alla kommentarer i förra inlägget. Jag tror helt enkelt att det får bli en blandning mellan skjortor, långärmat, t-shirt, långa brallor och 3/4-brallor. Beställde hem stretchfrotté för att sy sommarbrallor i, hoppas att det blir bra :)

Igårkväll var jag på samrådsmöte med jobbet på kvällen, så när jag kom hem hade jag inte mycket ork över för att sy. Färdigställde ändå den här bomullsskjortan i ett tyg jag köpt på tradera. Köpte även samma mönster fast i omvänd färgställning - grönt med vita månar. Fast jag vet inte om jag skulle påstå att bakgrundsfärgen är vit på den här skjortan. Snarare svagt mintgrön... Är helt klart mest nöjd med den här skjortan hittills.



Och sen var jag bara tvungen att sy ett par trekvartsbrallor i jersey bara för att testa såväl material som modell på brallor. Jersey från Skroten och mudd från Jofotex. I färger för att matcha de tröjor jag tidigare har sytt. Blev riktigt nöjd! Till nästa gång ska jag nog göra benmuddarna något kortare. Livebilden är knappast superbra, men makrillen fastnade åtminstone på bild :)
 

5 kommentarer:

  1. Tjusiga! Trekvartsbyxor eller shorts som går strax nedanför knäna är toppen tycker jag! Blir lite sentimental när jag ser skjortan. Sydde påslakan till spjälsängen i det tyget fast i gult och vitt när Storebror var liten.

    SvaraRadera
  2. Skjortan är ju jättefin! Vad gäller sommarkläder kommer jag också satsa mycket på långa shorts/trekvartsbrallor till lillen!

    SvaraRadera
  3. Jättefin skjorta, tyget var härligt! Verkar bra med 3/4 byxor, kanske ska testa att sy ett par till min lilla tjej, är ju bra som skydd för solen.

    SvaraRadera
  4. Hej! Har nyss klipp ut en skjorta i Gynthers modell och kikade runt lite på lösningar för halskanten... kantband/infodring/mm. Är det vanlig snedslå du har i halsen eller? Det ser så väldig snyggt ut!

    SvaraRadera
  5. Japp, det är vanlig snedslå. På just den sydde jag ihop ena axelsömmen innan jag kantade, här rundade jag även av "hörnen" på sprundet.

    På de senaste jag sytt med knapp har jag sytt ihop båda axelsömmarna innan jag kantat. Då har jag börjat vid ena sprundets "hörn" eller början av det vänstra V-et. Sedan har jag avslutat med en ögla när jag kommit hela vägen runt.

    Jag nålar inte fast kantbandet utan låter det löpa med fritt från rullen runt hela halslinningen och lägger det på plats allteftersom jag syr. Snabbast och snyggast!!

    SvaraRadera