Välkommen!

26 januari 2014

v4. En grej jag vill lära mig

Jaha, då ska jag välja EN sak som jag vill lära mig. Det är ju skitsvårt. Det finns massor av saker som jag vill lära mig, sy kläder till mig själv t ex (vilket visserligen inkluderar en massa olika moment som man bör behärska, men ni fattar säkert!) eller sy en snygg farfarsknäppning (jo jag har provat flera gånger, men jag får banne mig inte till det - men visst, det är säkert så att om jag bara övade ännu mer så skulle det säkert bli bättre).

Men en sak som jag faktiskt skulle vilja lära mig är att sy i en dragkedja snyggt. Jag har gjort en del dragkedjeförsök genom åren - tyvärr har väl resultatet aldrig varit sådär jättebra vilket har gjort att jag får lite ont i magen bara någon nämner ordet dragkedja... Har dock blivit hyfsat bra på att dissa alla modeller med en dragkedja i! Det finns många olika sätt att sy i dragkedjor, det beror ju på var dragkedjan sitter och hur man vill att slutresultatet ska se ut. Så jag tänker att det kanske ska bli en utmaning framöver - att sy en dragkedja i ett plagg. Frågan är bara vilken typ av plagg jag ska välja- klänning, kjol, luvtröja eller en gylf i ett par byxor? Huva, jag får kalla kårar bara jag tänker på det.


(Det här är en del av min sybloggalmanacka 2014 - en bloggrubrik per vecka enligt den här listan!)

7 kommentarer:

  1. Det var en jättebra utmaning som du absolut fixar!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med - dragkedjor alltså! Just när man tror att man har fått lite grepp om dom, så bara skiter det sig. Och dragkedja i jersey - jag blir alldeles skakig bara jag tänket på det......

    SvaraRadera
  3. Alltså nu fick jag lite ångest. Jag har just lovat barnen att sy dem varsin onepiece (de/vi är lite sena i svängarna) efter att de fick syn på storkusins mysdress (som de kallar den). Tja, visst vill jag sy det barnen önskar, och tänkte inte längre än så. Jag har köpt allt och igår började jag klippa till. Jag har inte ens tänkt på att dragkedjan kanske blir en utmaning. Fasen. Ska försöka stoppa undan ångesten och låtsas som ingenting - hoppas att det funkar. =)

    SvaraRadera
  4. Nja, dragkedja i jersey är nog inte så kul. Men, som ni säger så när man väl har fått in trixet så är det ingen match! Kom ihåg att stabilisera tyget med en remsa, t.ex. stryk på 1 cm bred vlieselineremsa där dragkedjan ska sitta, tråckla först fast dragkedjan (matcha tänderna vid sömkanten, eller vad det nu heter... ;) )
    Sen är det "bara" att tuta och köra. Som med allting annat är det bra förarbete som förutsätter resultatet i slutändan. :)

    Lycka till!
    /Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips!!! Jo, det är ju bara att öva och öva...

      Radera
  5. Håller med Agneta här ovan; stabilisera tyget först. Ett annat tips är att klistra fast dragkedjan med sån där dubbehäftande stylefix tape. Perfekt när man tex mönsterpassar ränder, men jag använder alltid det numera istf att nåla eller tråckla. Och övning ger färdighet :) Lycka till!

    SvaraRadera