Välkommen!

2 januari 2014

Att blogga eller inte?!

Ja det är den ständiga frågan. Den är ju knappast ny, jag har ställt den tidigare. Men kanhända har jag kommit till vägs ände nu. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva i inläggen, tycker allt som oftast att jag framstår som trött och gnällig och full med ursäkter varför jag inte syr och bloggar. Och är mina plagg verkligen så himla roliga att titta på? Just nu är det sällan jag syr en modell som jag inte har visat flera (för att inte säga massvis!) gånger tidigare. Och inte heller hänger jag med och köper "de senaste tygerna" och visar nya fantastiska tygkombosar. Jag tycker liksom inte att min blogg är pigg och fräsch längre. Kanske har jag slut på idéer och inspiration. Och hur kul är det egentligen att kolla på en body eller en tröja i ett tyg och i en modell som man redan har sett på flera andra håll?!

Ja, varför bloggar jag överhuvudtaget?!

27 kommentarer:

  1. Jeg har lige meldt mig som fast læser og det er fordi jeg gerne vil se de ting du syer. Jeg synes du laver nogle fine ting og vi kan jo ikke alle sammen opfinde den dybe tallerken som man siger på dansk:-) Jeg bruger ofte de samme mønstre - jeg har slet ikke tal på hvor mange ballonbukser jeg har syet;-) men om læserne ikke finder det interessant, kan de jo vente med at kommentere til næste gang man viser noget de finder inspirerende. Jeg synes du skal fortsætte med at blogge om du har lyst - jeg vil helt sikkert gerne læse med.
    K.h.
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja det har du ju helt rätt i ;)
      Tack för peppande ord!

      Radera
  2. Men jag gillar din blogg, är inne och kollar varje dag och om det är ett nytt inlägg så brukar jag springa ifrån familjen och mysläsa för mig själv. Du skriver så fin/bra, att man nästan kan känna hur plagget luktar :P Och jag använder din blogg som en utgångspunkt i syvärlden, alla andra bloggar jag läser kommer från din lista, alla tygbutiker jag handlar från är från din sida och alla inspiration som finns att hämta är ovärderlig. Om det behövs en paus så ta den och kom tillbaka fräsch och kreativ.
    Kram /LindaLinnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt att mina inlägg får sådan särbehandling - tack för de orden, de värmer!

      Ja, det är nog en paus som behövs. Jag hoppas att blogglusten återkommer!

      Radera
  3. Hej! Jag instämmer med de båda tidigare kommentarerna! Jag har iofs aldrig kommenterat förut...men jag kollar efter nya inlägg varje dag!! Din blogg är trevlig och inspirerande och en av två bloggar som jag följer, så fortsätt!!
    Hälsn Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina och peppande ord! Och det värmer att höra att jag inspirerar. För det är väl kanske det jag känner att jag har svårt för att göra - inspirera andra - när jag själv är oinspirerad. Och det är ju tanken om att vara en inspirationskälla som gjort att jag har bloggat fram tills nu.

      Jag förväntar mig verkligen inte att de som läser bloggen ska kommentera inläggen - vet själv hur krångligt det kan vara att kommentera från t ex mobil. Sedan är det såklart självklart roligt med kommentarer då och då :) Så tack för att du kommenterade idag!

      Radera
  4. Tack för idag Ingrid! Jag kom på att jag inte var tydlig förut förresten angående detta med bloggen. Jag tycker absolut du skall fortsätta. Det gör inget att allt inte är nytt, det är snyggt det du gör - även om man råkat se både modellen och tyget redan innan. Du är stilsäker! Sluta inte, men känn ingen press och gör allt i din takt bara. Det blir ju en slags dagbok över sömnaden och det kan vara trevligt för din egen skull också. Och framförallt för vi som läser =) Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv - och tack för de fina makrillarna, nu ska jag bara fundera ut vad jag ska använda dem till för plagg!!

      Jag får väl helt enkelt sluta slarvsy och hitta tillbaka till mitt gamla petiga jag, så att jag inte surar till varenda gång jag sätter mig framför maskinerna ;) Det suger musten ur mig att bli missnöjd med resultatet. Kram tillbaka!!

      Radera
  5. Jag är också en av de som läaer din bligg och följer dig via bloglovin. Blir jätteglad när du uppdaterar och får massa inspiration. Gott nytt år på dig! Följ ditt hjärta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du följer mig med bloglovin och tack för den peppande kommentaren - gott nytt år!!

      Radera
  6. Fortsätt blogga när du känner för det! Jag tycker om att läsa din blogg när du visar "gamla" och nya saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att även de gamla godingarna har ett läsvärde. Om jag fortsätter blogga så är det nog dags för någon typ av förändring. Vi får se :)

      Radera
  7. Håller med övriga, bloggen är en dagbok. Jag har själv trappat ned, men bloggen är ju min historia, mina framsteg och utveckling, den behåller jag även om den inte uppdateras jätteofta eller är den hippaste. Jag gillar ju dig så fortsätt gärna, du är så himla duktig på att sy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack för berömet - jag vet inte om jag är så himla duktig på att sy?! Det är nog där en del av min frustration ligger - att jag känner att jag inte utvecklas just nu, det blir bara samma gamla vanliga. Men jag håller med om att bloggen är en sydagbok som visar min utveckling genom åren.

      Radera
  8. Hei, jeg synes ikke det gjør noe om det er nytt eller gammelt, det ser alltid litt annerledes ut med et annet stoff eller kantebånd. Jeg liker bloggen din og leser den like ofte som andre når jeg tar meg tid. Og sender en kommentar av og til:-)
    Jeg har aldri hatt noen spesiell kul eller hyppig oppdatert blogg, men den er en ok sydagbok, eller kanskje en slags årbok for meg selv.
    Ikke vær så streng eller kritisk til deg selv - om du ikke har lyst nå så kom heller tilbake seinere.
    Mvh Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du är minsann bra på att kommentera, till skillnad från mig själv ;) Tack för kommentarerna - de är alltid roliga att få!

      Och du har rätt, jag är nog rätt hård mot mig själv... Är man inte alltid det? Kram och tack för pepp!

      Radera
  9. Jeg liker bloggen din! Og det trenger ikke alltid være noe nytt eller nye stoff eller nye modelller man skal vise fram.
    Jeg håper du finner inspirasjon til å både sy og blogge, du skal ihvertfall vite at jeg liker å kikke på det du lager:)
    Klem Siri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du fortfarande efter alla dessa år kikar in hos mig! Jag gör ju detsamma hos dig, men är rätt usel på att kommentera ;) Kram!

      Radera
  10. Anna Mühlenbock3 januari 2014 kl. 17:54

    Jag bloggar inte, men fotar allt jag syr och lägger i ett album på fb. Skriver en liten kommentar. Det gör jag för min egen skull, för att dokumentera mitt skapande.

    Jag tror du måste fundera på om DU får ut något av att blogga, för din egen skull.

    Jag läser gärna dina inlägg, så fortsätter du hänger jag kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en idé! Men "plågar" man alla sina vänner med sin "syfeed" då?

      Ja, jag måste helt klart fundera på varför jag bloggar. Och om jag får energi eller om det tar energi. Kankse släppa på prestationsångesten en smula ;)

      Häng du kvar, det kanske blir en fortsättning!

      Radera
    2. Anna Mühlenbock3 januari 2014 kl. 21:57

      Man kan ställa in vem man vill publicera sina bilder för. Tror att du till och med kan välja "bara mig". Men jag plågar mina vänner, just för tillfället visar jag gärna upp vad jag gör.

      Jag har bloggat tidigare, men om böcker. Och jag har alltid fastnat i en uppdaterings-stress. Att man måste uppdatera si och så många gånger per vecka för att hålla kvar läsarna. Därför har jag undvikit att skapa en syblogg.

      Radera
  11. Hej Ingrid!

    Jag har märkt att bloggarnas tid verkar vara förbi - det är ju inte alls lika många som bloggar längre. Däremot är det ju ett fantastiskt flöde på Vi Sytokiga, men jag tycker inte alls att det är samma sak!

    Det jag tycker om med en blogg är när man berättar lite mer. Inte bara visar en bild och säger: här är en tröja jag har sytt. Utan där man går in lite mer på detaljerna, kanske berättar lite mer om varför man valde just den modellen, eller vem plagget är till eller vad man tänkte på när man sydde det. Kanske fotar en detalj eller ger ett litet tips. Du förstår säkert!

    Jag gillar verkligen din blogg. Du pratar på och har ett fint flöde i texten. Själv tycker jag att orden bara fastnar nuförtiden när jag ska blogga. Jag gillar det du syr, det behöver inte alls vara massa nytt och oprövat hela tiden.

    Din blogg har ju dessutom varit min länklista i en herrans massa år, förutom de säkert femtio bloggar jag följer på bloglovin. Du är en favorit helt enkelt, och om du slutar blogga kommer jag sakna dig. Tur då att vi följs åt på instagram!

    Jag tänker hålla liv i min blogg, tycker att det är en fin dokumentation. Det är dessutom väldigt roligt att gå tillbaka och läsa själv tycker jag. Kommentarer är ju toppenkul, men jag har märkt att det blivit sämre på senaste. Det förstår jag själv, för jag surdar till 95% från mobilen och då är det ju så mycket omständligare att kommentera.

    Så, det var lite allmänt spån om detta med bloggandet.
    Ps: Jag älskade hur ert förra hus såg ut (kollade på hemnet). Om du postar lite bilder från ert nuvarande hus på IG så skulle det vara superkul. :)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sybloggarnas tid är, just nu, förbi. Och det gör mig lite ledsen. Jag läser hellre sybloggar än hänger på fb... Men jag tror att många nuförtiden surfar med mobil/surfplatta och då är kommenterandet så himla mycket krångligare. Så jag är själv väldigt glad över de sybloggar jag följer! Just av den anledningen vill jag gärna fortsätta, för att bloggen är en dokumentation av min sömnad och en länk till mina syvänner.

      Så glad jag blir av dina fina ord om min blogg - jag håller dock med dig om att just nu så stockar sig bara mina ord. (Pssst, jag tycker om din blogg just av samma anledning som du själv skriver om min - det är en av mina absoluta favoriter!!)

      Hahaha, jadu - vårt nuvarande hem har lite att önska om inredning och ytskiktrenovering. Det är helt enkelt inte lika pittoreskt att visa upp som vårt gamla hus i Hunnebostrand... Och hemnetbilderna var ju bara sååååå totalstädade ;) Men jag jobbar på det! Ska ha det i åtanke framöver :) (Och så måste jag ju säga att jag rodnar lite, för det är väl det roligaste som finns när någon berömmer en stil och inredning -tack och stor kram!)

      Radera
  12. Jag läser gärna din blogg och inspireras mycket av dig! Följ ditt hjärta och ta en paus om du behöver det! Men kom gärna tillbaka och presentera för oss unika Makrill-plagg (jag vet för jag har vunnit flera vinster av dig bl a lapptäcket!). Hos mig har det varit paus länge med få inlägg det senaste året. Nu har jag 3 barn och jag lägger energin på dem och att jobba och lite renovering mellan varven! Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för orden! Ja, det är många "gamla" godingar som försvunnit från sybloggosfären. Men med växande familjer och jobb så förstår jag mer än väl att energin inte finns kvar att hålla på i all evighet. Vi får väl se vad som händer framöver. Kanske sker det en del förändringar framöver som ger lite positiv energi!
      Kram!!

      Radera
  13. Jag har sagt det till dig förut - känns som du är en riktig syvän till mig. Jag förstår precis hur du känner o tänker men jag vill att du ska veta att oavsett hur ofta eller sällan du el andra bloggar så är jag trogen läsare. Jag gillar dig din stil o allt du gör! Kram kram!

    SvaraRadera
  14. Jag hoppas att bloggandet om att sy, sticka och allt annat textilrelaterat fortsätter. Jag tycker att det är inspirerande, både att läsa andras bloggar - som din - och att skriva själv. Jag har förstås inte hållt på så länge själv att jag hunnit bli trött på det. Kan det kanske bero på vilka krav man ställer på sig själv som bloggare om man tappar blogglusten? Kan det hjälpa dig att skriva lite mera sällan en tid? Man måste ju ha tid till att sy något innan man kan blogga om det, och sömnaden ska få kännas lustfylld och inte av tvång för att få fram något till ett nytt inlägg. God fortsättning med både sömnaden och bloggandet!

    SvaraRadera