Välkommen!

7 januari 2013

Trissmössor

På sistone har jag blivit mer och mer uppmärksam på att jag gör skillnad på mina barn. Min pojke, makrillen, är lite mer än fyra år. Han har mestadels turkos och blå färger i sina plagg. Något rött och brunt plagg har han också. Hans overall är brun och hans vinterjacka är svart. Han har mestadels en blå stjärnmössa eller turkos mössa med svarta fordon... Sedan har vi min flicka, snultran, som fyller två år i mars. Hon har plagg i många olika färger, mestadels rött, men även turkost, lila, grönt och rosa/cerise (vilket jag ju lovat mig själv att aldrig mer sy till henne eftersom hon inte passar i det). Med andra ord så har hon flera olika färger i sin garderob. Hon har fått ärva brorsans Molooverall som är svart och nu innan jul köpte jag en turkos jacka till henne. (Detta efter att ha fått spelet i en Lindex-butik när flickavdelningen bara hade rosa, lila och röda sockersöta jackor...). Hon har oftast en grön hjärtmössa, eller en röd klövermössa. Jag blir så himla arg på mig själv att jag gör denna färgskillnad på mina barn. Nu är det slut med rosa plagg till snultran, och inga rosa/cerise kantband ska jag heller göra. Tids nog kommer hon säkert själv att vilja ha rosa kläder och då får jag väl börja sy det, men jag behöver ju inte bana den vägen själv... Och det är banne mig skärpning på färgfronten i makrillens garderob - mer röda och gröna plagg ska det bli hos båda barnen!! 

Ur detta uppvaknande föddes de här två mössorna. Jag kallar dem triss-mössor (ibland händer det! ni vet...). Jag ville helt enkelt sy en mer färgglad mössa till makrillen. För att testa min tanke om modell sydde jag först den blå-röda mössan till snultran. Den röd-gröna sydde jag sedan till makrillen när jag tyckte att mönstret faktiskt funkade på första försöket. Tycker de är roliga och så får man chansen att använda mer än ett fint tyg.



Mönster:
Egenritat, men jag har sett liknande modeller på andra sybloggar.

Material:
Olika trikåtyger från Jofotex, Liandlo och JNY.

Sämst:
Att det egentligen inte finns något behov av fler mössor i det här hemmet...

Bäst:
Att det aldrig är fel med en ny mössa eftersom det är roligt med ombyte emellanåt!

11 kommentarer:

  1. Mina tankar kring just detta dilemma : Du ska inte neka din flicka färg, du ska istället utöka din pojkes garderob till att innehålla mer färg. Största problemet jag stöter på när jag shoppar till mina tjejer är att alla "flickplagg" har rynk eller spets. Nå, det är väl kul ibland men inte alltid. Därför vänder jag mig till företag som Villervalla, Småfolk som gör kläder för barn, inte för kön. Nu har jag som sagt ingen pojke sjäv, men jag försöker ha tänker ändå att inte begränsa, inte stänga in utan att istället öppna upp gränserna och ge barnen känslan av att deras möjligheter är oändliga vad gäller kläder. Jag tror det är ganska befriande att slippa bli bunden i vissa roller. Du som kan SY (åh jag avundas dig) har ju största möjligheten att ge dina barn fina kläder precis såsom DU vill ha dom. Kolla Småfolk och Villervalla och hämta inspiration. :) Jag skrev ett inlägg för längesedan om detta : http://glamouramamama.wordpress.com/2012/01/21/hur-kan-man-neka-sitt-barn-en-regnbage/

    SvaraRadera
  2. Jag gillade förövrigt mössorna, bra idé! :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju dessutom ett alldeles utmärkt sätt att sy upp lite spillbitar.

    SvaraRadera
  4. så roliga mössor! :)
    Och jag har funderat på samma sak om du, men jag har en stor flicka och två mindre pojkar. de ärver hennes färgglada garderob i stort sett rakt av och nu får jag även sy klänningar åt min treåriga pojke. Han gillar rosa, precis som syrran. Hon har bara rosa, det kommer en tid då man inte kan undgå det. Men jag gillar det själv just nu så också och syr gärna rosa till mig. då får hon det med, och pojkarna.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Glamourmamma, jag tycker inte man ska lösa det med att ta bort färger ur flickornas garderob, utan låta alla färger vara till för alla barn. Känns hemskt att man ens kan använda uttrycket tjej- och killfärger... vem tusan har fått oss att dela in färger efter kön? Men tyvärr tänker jag själv så:( Liksom de flesta butiker:( Sedan är det ju upp till barnen själva att börja neka. Men varför ska vi neka dem färger innan de börjar göra det själva? Jag blir så ledsen ibland då jag upplever att unisexdebatten går ut på att ta bort det som ansetts tjejigt. Det vore väl mer rätt att unisex tillåter att allt finns MEN är till för ALLA. Min lilla tjej har lila overall (köpt begagnad så färgen var inget aktivt val, förra vintern var den marinblå) och lila mössa. Men alla tror att hon är en pojke, vilket gör mig glad. För då är lila alltså inte alltid förknippat med tjejer:) De flesta som bor runtikring oss är dessutom pensionärer, det glädjer mig extra mycket att de inte kopplar färgen till kön:)

    Superfina mössor:)

    SvaraRadera
  6. Å vilken roligt diskussion!!!! Jag kanske skriver luddigt i inlägget, men jag tänker verkligen INTE ta bort någon färg ur min flickas garderob (däremot ska jag nog undvika att sy i rosa till henne eftersom hon faktiskt inte passar i färgen... så okej, jag säger ju lite emot mig själv).

    Det jag blir frustrerad över är att jag nästan alltid går på turkost och blått till min pojke - för han är väldigt fin i det!!! Jag tänker att jag från och med nu ska vara mer frikostig med andra färger till honom. Han gillar exempelvis cerise så varför har jag inte sytt en tröja i den färgen till honom? Grejen är väl kanske den att han inte bryr sig så mycket om vilken färg kläderna som han tar på sig har... Han har inte så mycket egna önskemål.

    De stora klädbutikernas utbud kan ju diskuteras i oändlighet. Det som stör mig mest där är att för tjejer är allt smalt, puffigt, volangigt, rosettigt och väldigt mycket rosa och lila (även om jag tycker lila är riktigt snyggt!). Varför ska de lägga till alla detaljer som gör plagget "tjejigt". Hos "pojkarna" är det tuffa tryck och mer dova färger som gäller. När jag var liten hade pojkar som flickor grönt, brunt, gult och rött - det var barnkläder rätt och slätt.

    TÄNK om det kunde vara likadant nu!

    SvaraRadera
  7. När jag nu plockar fram 3-åringens gamla bodys och byxor så inser jag att han i princip bara hade brunt, vitt och grått! Supertrist tycker jag nu så lillebror har fått en hel del nya kläder i roligare färger att varva med. Nu har båda killarna kläder i alla färger utom rosa, mest för att jag själv inte gillar rosa värst mycket. Älskar att kombinera lila och gult men det blir väldigt mycket rött och blått också. Jag har däremot märkt att många utomstående tror att lillebror är en flicka, kanske ser han flickig ut i ansiktet eller så är det många som har en bild av att pojkar kläs i blått, brunt, grönt, grått, svart inte rött, gult, lila mm? Men jag tror att alla eller de flesta föräldrar klär barnen sina i de färger man själv gillar! :)

    SvaraRadera
  8. Jag har gått i samma tankar gällande färger på barnens kläder! Min pojk är också 4 år och han har haft väldigt mycket brunt, gult, grönt och blått. Lillasyster har mest rött som jag tycker är så fint och jag undrar varför storebror inte haft så mycket rött! Det blir att ändra på :)

    SvaraRadera
  9. Kör på nu med en cerisetröja till din pöjk! Novali passar bäst i turkost och hon har blivit kallad "pojk" hur länge som helst. Det gör mig inget alls. Tvärtom. Det är alltid roligt att öppna upp folks tankar kring hur saker "SKA" vara. Speciellt när det gäller något så kul och enkelt som barnkläder! :) Jag kan erkänna att jag nog hade haft väldigt svårt att klä en pojk i kjol. Samtidigt undrar jag varför jag ska känna så? Det är lite mysko och egentligen intressant att klädesplagg kan vara så "laddade" :).

    SvaraRadera
  10. Intressant diskussion! Jag syr och blandar friskt med färger till mina killar. Ju mer färgglatt desto bättre! Men en färg saknas och det är rosa. Jag har länge tittat på ett tyg som har rosa botten och sen fordon på. Jag har visat det för många av mina (gendermedvetna) vänner. Alla har sagt ungefär "o vad roligt att det finns lite tuffa tjejtyger". Ingen har sagt en enda kommentar som lutar mot att en kille kan ha tyget. Nästan lite unket tabu över rosa på en kille över 4 år. Trist! Kanske ska jag ta mod och sy av det rosa tyget med fordon på?

    SvaraRadera
  11. Ja tyvärr så är jag nog också ganska enkelspårig i mina färgval till barnen, även om lillan redan i 2-årsåldern började rata "pojkfärger" så att säga, vet inte om det kommer från förskolan eller vad men hon vill tex. aldrig ha gröna eller blå muggar... =/ Kläder går än så länge något bättre, men jag kan nog själv bli mer "jämlik" så att säga.
    Superfina och roliga mössor!

    SvaraRadera