Välkommen!

15 januari 2013

Plånka

I början av förra året sydde jag ett par plånkor enligt detta mönster, inköpt på Etsy. Min karamelliga favorit har jag dock slitit ut. Tyvärr använde jag ett något för slitet yttertyg, vilket gjorde att den gick sönder vid tryckknappen. Sedan dess har jag gått utan en ordentlig plånbok och istället använt en enkel börs. Och att ha kort, småmynt, kvitton, tuggummin och huvudvärkstabletter i en salig röra har inte varit någon höjdare. Det har hänt flera gånger att jag står och gräver i börsen efter ett speciellt kort med en kö av människor bakom mig. Med andra ord, jag har länge saknat min plånbok.

Så här är den. Ersättaren. Sydd i ett grönt stormönstrat tyg (ursprungligen ett påslakan) med enfärgat gult foder, dragkedja och tryckknapp. Och jag tycker den är minst lika fin som sin föregångare. Enda minuset är att jag glömde att förstärka vid knappen fastän jag tänkte på det bara minuterna innan jag tryckte dit knappen. Irriterande. Jaja, återstår att se hur länge den håller den här gången...

Mina tips om du syr enligt det här mönstret:
  • Använd gärna ett något kraftigare tyg till yttertyg.
  • Förstärk gärna vid knappen så håller det bättre. Även om yttertyget är förstärkt med vlieseline så räcker inte det (enligt min tidigare erfarenhet). Eller använd kardborre.
  • Var noga med att klippa ner sömsmånerna innan du vränger plånboken rätt.
  • Sy igen vändhålet innan du syr den slutliga stickningen, det blir helt enkelt snyggast så.


9 kommentarer: