Välkommen!

29 maj 2012

Ytterligare ett par + lite annat smått

Jag har så många fina vintagetyger att jag har svårt för att lägga band på mig själv och sluta sy sommarmuddisar. Kanske just för att de verkar vara så himla sköna (jag skulle själv inte ha något emot att dra på mig ett par!) och blir som små karameller i sig. Här är ytterligare ett par i stl 80+ i ett grönblommigt påslakantyg. Dessa lägger jag i butiken på Epla.


Sedan har jag testat på att sy leggings i piratlängd till snultran. Med rullfåll nertill. Jag hade tänkt mig att de skulle bli krusiga i rullfållen, men det blev de inte. Nästa gång får jag nog dra ordentligt i tyget... Ber om ursäkt över bilden, både motljus och dålig skärpa... Men men, det är principen jag vill visa. Klänningen sydde jag för övrigt för väldigt längesedan. Innan snultran ens var född eller påtänkt. Sedan hamnade den i en låda och glömdes bort. Hittade den nu när jag röjde inför husvisning - toppen, för nu passar den fint :)


Sist ut blir nya bältesskydd till vagnen. Sydda i ett vintagepåslakan de med. Gjorde dem lite längre så att de inte ska kasa upp och ner alltför mycket. Snultran verkar nöjd med dessa även om hon på bilden ser måttligt road ut.

Mönster:
Till sommarmuddisarna är det mitt eget.
Till leggings har jag faktiskt använt Meedom form 0 i storlek 74 - perfekta!
Bältesskydden är sydda utifrån eget huvud.

Material:
Vintage påslakantyg och mudd från SoS till muddisarna.
Lila jersey från JNY samt resår från Bibbis till leggings.
Vintage påslakantyg och vita kantband från SoS till bältesskydden.

Sämst:
Att det idag är bra mycket kyligare ute. Fick ta skinnjackan på mig...

Bäst:
Att det i alla fall känns lite lättare att sitta inomhus och jobba när det inte är sommarväder ute.

8 kommentarer:

  1. Åååh så härliga färger du har på tygerna. Grönt är skönt. Passar bra till alla försommargröna blad i naturen. Kul att du är igång igen efter uppehållet!
    //Helena

    SvaraRadera
  2. wow... vilka härligt somriga muddisar, tokgillar tgyet! Och sådana där bältesskydd borde jag också sy, kanske skulle göra det nu, taggad av dina fina...!

    SvaraRadera
  3. Kul att se vad du har sytt! Visst är tajtsmönstret från Meedom bra. Typ det bästa från den boken. Dyrt tajtsmönster :)

    SvaraRadera
  4. Fina saker du syr! Härliga vintagemuddisar, skönt med tunna byxor som skyddar mot solen, smarta och fina bältesskydd också:)

    SvaraRadera
  5. Åh ja retromuddisar är anledningen till att jag överhuvudtaget började sy, och de är nog fortfarande min största favorit-sömnad, även om det är glesare mellan gångerna nu!
    Härliga plagg och bältesskydd!

    SvaraRadera