Välkommen!

8 februari 2012

När det inte blir som jag tänkt mig

Klänningen jag hade tänkt att min pingla skulle haft på kalaset i helgen var helt enkelt alldeles för stor för en krypande parvel. Så det blev till att snabbt som tusan sy en ny. Tur jag är någorlunda snabb på att svänga ihop en klänning. Och vilken tur att jag precis hade fått hem mer tyg av det här fina liljekonvaljetyget!! En sådan fick det alltså bli. Blev väldigt nöjd med lillstumpa i denna tillsammans med svarta leggings, vit body och röda mockasiner. Tyvärr blev det inte några bilder tagna då jag hade glömt kameran.



Sedan en bild på tröjan som jag först hade tänkt att makrillen skulle ha på sig. En enkel svartvitrandig med knäppning  halsen. Som av någon konstig anledning blev alldeles för stor. Den får helt enkelt ligga på vänt här hemma. Kvaliteten på tyget är lite tjockare interlock så den kommer att passa fint som kvällströja till sommaren!



Mönster: 
Eget, utifrån en sydd klänning enligt gammalt mönster, till förklädesklänningen.
Ottobre 4/2004 till tröjan. Motsvarar nog stl 110/116.

Material: 
Vintagetyger till klänningen. Metalltryckknappar från 3exter.
Svartvitrandig "ribb" från Andersson&Hjalmarsson, svart interlock till kantband från Jofotex. Plasttryckknappar från Assunta.

Sämst: 
Att jag tillbringat tre dagar hemma från jobbet utan att orka lyfta så mycket som en pressarfot...

Bäst:
Att jag fick tag på mer liljekonvaljetyg så att jag kunde sy en klänning till snultran. Lycka!!

2 kommentarer:

  1. Å liljekonvaljtyget är en dröm!! Det är så fint!!
    Tröjan är jättefin! Gillar sprundet och ränderna i den!

    SvaraRadera
  2. Jättesöt klänning! Gillar även tröjan starkt, får nog bli inköp även av ribb från A&H bara testat deras velour och älskar den...hur tycker du ribben är? Kram

    SvaraRadera