Välkommen!

5 oktober 2011

Förklädesklänning

Jag är väl inte den enda som tittar in hos Retrostuff och får lite handsvett varje gång jag ser hennes fina kläder?! Speciellt svag är jag för hennes förklädesklänningar som är så underbara att jag blir matt i knäna. När snultran föddes fick jag en sådan - fast sydd av fina M, med bloggen Vovlo. Å vad vi har tyckt om den klänningen! Jag tiggde till mig mönstret och fick det i två storlekar, 3 och 6 månader. Igår, efter att allt gått fel med den där snigeltröjan (som för övrigt sitter supersnyggt på makrillen och som jag dessutom tog av mudden på och fållade på vanligt vis!!!) bestämde jag mig för att sy något enkelt som bara inte kan gå fel - javisst, en förklädesklänning!!

Eftersom jag tyckte att storlekarna såg små ut för snultran så sydde jag en klänning i stl 6 mån och la till ganska mycket nertill framtill på klänningen. Båda tygerna är återbruk av gamla påslakan - mjuka och sköna. Är väldigt svag för brunt just nu! Klänningen är vändbar och försedd med rosa plasttryckknappar.

Efter provning på min lilla tjockis så kunde jag bara konstatera att snultran är lite för krallig för denna, så den får helt enkelt hitta en ny ägare... Därför lägger jag den på Epla. Och jag får sy en ny till snultran!


10 kommentarer:

  1. Det är som du har skrivit, du är inte den enda som älskar retrostuffs kläder.
    Men du har lyckats lika bra med ditt förkläde!

    SvaraRadera
  2. :). Världens bästa modell tycker jag, så himla kul att sy. Vad synd att Snultran inte kunde ha just den här, fast någon annan blir säkert toppenglad!

    SvaraRadera
  3. Fin :) !!! Men det gör kanske inte så mkt att den var för liten, nu får du ju nöjet att sy en till ;)

    SvaraRadera
  4. Åh vad fin! Jag är supersugen på att sy något liknande. Köpte till och med en gammal Ottobre enbart för att den innehöll något liknande. Tyvärr är det ju lite opraktiskt med klänning på en 1-veckas...

    Ja du, vad kalaset kostade. 4 sådana där laxar. Ooops. Jag är ju till och med avundsjuk på mig själv ;). Jag har hittills varit ganska billig i drift, så han har varit ganska givmild sedan jag började sy. Hans intresse är konstiga tekniska prylar och kan nog inte med att beklaga sig att min hobby är dyr.

    SvaraRadera
  5. Verkligen snygg. Särskilt med de där vita strecken. Bra tänkt! Den här modellen kanske till och med jag klarar att sy med foder...? Smidigare än kantband tänker jag mig.

    SvaraRadera
  6. Jeg bare elsker slike små forkle-kjoler! Og disse hadde herlige farger også :) på svenska: *gillar! ;)

    SvaraRadera
  7. Också galen i retrostuffs kläder, sååå fina!! Och den här klänningen var också superfin!!!! Jag håller själv på med en förklädesklänning med kors i ryggen just nu, är en rolig modell att sy! =) Just denna beställare ville ha utan foder, men vad fint det blev med avvikande tyg på baksidan!!

    SvaraRadera
  8. tack för alla era kommentarer! tycker nästan det är enklare att vändsy än att sy på snedslå :)

    SvaraRadera