Välkommen!

8 mars 2011

Lapptäcke #2

Gav mig på lapptäcke nr 2 ganska omgående - det verkar lätt att bli lapptäcksbiten! Och fler lär det bli...  Jag har redan planer på fler färgteman och -kombinationer. Ni vet, jag och måttlighet :)

Det här täcket är dock något större än det gröna täcket med de ungefärliga måtten 80 x 90 cm. Den här gången använde jag mig av tre enfärgade tyger (nya) och fyra mönstrade retrotyger. Baksidan är i samma bruna nyans som det ljusare enfärgade bruna tyget. Mellanlager i fleece (slaktad filt köpt på Konsum). Just det här tänkte jag behålla själv till bäbisen (det är ju brunt!!!). Kanske lite trist för en vårbäbis, men då får jag ju anledning att göra fler, eller hur!?



Tack för era svar på min fråga i förra inlägget - det är så himla bra att få veta hur ni andra gör!! Jag har rätt mycket syntetvadd hemma, men vågade inte använda den eftersom den var otvättad. Men det verkar som att man alltså inte behöver tvätta syntetvadd, men att det kan vara bra - om man ska vara på säkra sidan.

Idag är det åtta dagar kvar till bf. Trodde faktiskt att jag skulle få en liten semla på internationella kvinnodagen/fettisdagen, men det var falsklarm (igen!). Efter en hel natt med jobbiga, regelbundna värkar så avtog det hela i morse. Mycket frustrerande.

16 kommentarer:

  1. Verkligen skitsnyggt! Love it! Och förstår att det är rolgt att sy lapptäcken...inte för att jag gjort det någongång, men skulle gärna göra det. Dock är jag usel på att matcha så där fint som du och vissa andra gör. Jag tycker alltid att något skär sig av någon anledning. Något jag får jobba på kanske. Och spännande nu när det börjar närma sig! Vet hur det känns....man skulle helst vilja vräka bebis vid det stadiet.

    SvaraRadera
  2. Jättefint Lapptäcke!
    Än kan det bli bebis idag, dagen e inte slut än!
    Min trea kom typ en timme efter första värk - på badrumsgolvet!=)
    Kram och STORT Lycka till när de väl är dags!

    SvaraRadera
  3. Dom små liven kommer när dom själva vill ;o)
    Superfint lapptäcke, så jag förstår att det blev en "keeper".

    SvaraRadera
  4. oh vilket fint lapptäcke!
    Lycka till med förlossningen, jag hoppas att den lille/lilla kommer utan problem.

    SvaraRadera
  5. Men åh vilket fint lapptäcke!! Det är så roligt att vi börjat sy lapptäcken samtidigt. :) Jag är också helt fast i lapparna nu! Som svar på din fråga så gör jag också 13x13 cm inkl sömsmån, men syr med 1 cm sömsmån i båda sidor (är rädd att det ska repa upp sig annars, orkar inte sick-sacka alla kanter - gör du det??), så resultatet blir 11x11 cm stora lappar när det är färdigt.

    SvaraRadera
  6. Och förresten... hållar tummarna för att lilla bebisen kommer ut problemfritt snart. Gud vad spännande!!

    SvaraRadera
  7. Jättefint täcke och det kommer din lilla älskling nog att trivas på sedan. Jätte lycka till med allt underbart du har framför dig

    http://gobitsyr.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Åh, så snyggt!! Gillar verkligen det bruna tyget med vita hjärtan! Sött! /Louise

    SvaraRadera
  9. Supersnyggt. Och jag tänkte direkt att det måste vara till din bebis, för att det var brunt :)

    Jobbigt med falsklarm, men inga värkar i onödan, du kanske värmde upp lite bara. Själv kan jag bli igångsatt (42+0) på våffeldagen. Så blir det ingen semla (ingen bebis idag heller, fast han är fixerad nu i alla fall!) så kanske en våffla?

    SvaraRadera
  10. kan bara instämma med föregående talarë...när du skrev att du skulle göra ett annat till dig själv och inte behålla det gröna tänkte jag direkt....det komemr bli ett brunt;) Man lär känna varandra ganska snabbt här;)
    Jättefint blev det! Lycka till nu ...jag fick ju 8 dagar för bf så du har 1,5timme på dig;)
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Så fint du gör! Det händer massor hemma hos dig märker jag. Både på sy- och magfronten. Spännande tider må jag säga.

    Jag såg nyligen någon beskrivning på hur man syr lapptäcken, men var? Finns det några enkla grundtips? Jag har ju också miljarders tyger som skulle göra sig bra i lappar.

    SvaraRadera
  12. så jäkla snyggt! brunt i love!
    och lycka till med förlossning och allt nu, spännande!

    SvaraRadera
  13. tack för era fina kommentarer och lyckönskningar inför förlossningen - ingen bäbis i natt heller :)

    jamen, det är klart vi ska ha ett brunt lapptäcke här hemma ;) tror att vi ska använda det inomhus - känns som att man gör det med det. nu funderar jag på att sy ett kompletterande utan fleece till vagnen, kanske med plastad frotté på baksidan så kan det användas som lakan - tanken är ju ändå att de ska användas!!

    SvaraRadera
  14. Å så fint! Jag vill också ha! Man jag är för lat för att sitta och göra lapparna.. Men förr eller senare så lär jag prova jag med.
    Du har så fina tyger i dina!

    Hoppas att du slipper fler sånna där onda falsklarm och att det går bra med förlossningen!! Passa på att sova ifall det drar igång på riktigt snart då!

    SvaraRadera
  15. Så himla fint! Förstår verkligen att du behåller det till lill*n i magen :-) Lycka till med förlossningen.

    SvaraRadera
  16. Härligt lapptäcke! Hoppas bebisen har kommit nu!

    SvaraRadera