Välkommen!

4 februari 2011

Förstärka plasttryckknapp?

Jag behöver lite tips och hjälp! Sydde igår ihop en ÄKTA omlottbody, dvs där framstyckena går omlott. (Jag utgick helt enkelt från mitt fuskomolottbodymönster för att få till omlottdelarna och den blev jättefin!!)

Nu till min fråga: jag vill sätta dit plasttryckknappar - hur ska jag förstärka så att det inte blir hål i tyget vid användning?

När jag använder mig av vanliga prymknappar så brukar jag som förstärkning klippa en liten tygbit som jag trycker fast på baksidan tillsammans med knappen. Men att göra så med plasttryckknapp känns lite som ett riskmoment - eller? Vilken förstärkning är att föredra?

Jag vill ju helst att förstärkningen ska synas så lite som möjligt på framsidan och sedan vill jag inte att förstärkningen ska skava på bäbisen. Ska jag stryka fast vliesofix för att fästa en tygbit som förstärkning, använda påpressbar bomull (var jag nu lagt den...) eller hur sjutton ska jag göra!!!

5 kommentarer:

  1. Jag hade nog gjort som du gör med dina andra knappar. En liten rundel av trikå liiite större än knapphuvudet.

    SvaraRadera
  2. Jag förstärker genom att jag syr fast en dubbel tygbit i kantsömmen på sidorna som är tillräckligt stor för att fästa knappen igenom. Blir mjukt och skönt inget skav... Finns säkert massa olika alt men så gör jag:) kan skicka bild om du vill...? Inte så bra på beskriva;) lycka till!

    SvaraRadera
  3. Gobligobli: men räcker det? Det känns som att den "ensamma pinnen" som håller ihop knappen lättare gör hålet större och större och till sist riskerar att göra att knappen gör hål i tyget och lossnar - har jag fel?

    w collection: så skulle jag naturligtvis gjort :) får tänka på det till nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Hur gör du hålet till knappen? Jag kör bara igenom en rejäl stoppnål och då blir hålet så litet som möjligt. Annars lät W collections tips väldigt bra och beprövat.

    SvaraRadera
  5. jag använder sylen som hängde med när jag köpte paketet med tång och knappar. motsvarar nog en rejäl stoppnål skulle jag tro. jag får väl helt enkelt prova och hoppas att det går bra :)

    SvaraRadera