Välkommen!

17 maj 2010

Det går lite långsamt...

Jag fuskar lite med mitt syförbud. Sitter och försöker färdigställa det sista plagget i en beställning av totalt fyra. Så jag försöker att bara sy lite. Eller TANKEN var att jag bara skulle sy lite. Men så var det det där med måttlighet ;) Inte min grej. Fast nu får jag nog kasta in handduken för ikväll.

Syr en body i Johanna Ahlards fina gula apor och lejon - ett tyg som jag fullkomligt älskar!! Har t o m beställt hem mer (fastän jag inte skulle!) under helgen, såväl interlock som jersey. Den gula färgen är HELT rätt nyans av gult om du frågar mig. Brunt och gult. Mmmmmm!!!!

Sen känner jag att jag har tröttnat lite på tvillingnålen när jag syr kantband, så på bodyn har jag provat att sy med förstärkt raksöm istället - och jisses vad snyggt det blir!!! Kommer defininitivt att använda det mer till kantband. Då behöver själva kantbandet inte vara så brett och det är himla snyggt med smala kantband à la Småfolk (mitt absoluta favvomärke!!

Hur syr ni era kantband - ni som inte använder cover-maskiner o dyl??

6 kommentarer:

  1. Har också börjat sy kantband med vanlig nål och förstärkt raksöm. Mest för att jag är lat och inte orkar byta nål hela tiden. :P

    Har en tut på min sida om hur jag syr kantband fast jag har lagt till några små trix för att få kantbanden jämnare men fortfarande utan att man ser en söm på avigsidan. Får se om jag får tummen ur att göra en tut på det nån gång. :P

    SvaraRadera
  2. Syr också med förstärkt raksöm. Har testat sicksack tidigare, men det blir så vågigt då tycker jag.
    Nu har jag ju en coverpro med kantbandare, men vi är allt annat än vänner, så tillsvidare håller jag mig till vanliga maskinen :)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig helt och hållet att det gula aptyget är såå snyggt. Särskilt med brunt till! Helt mina färger oxå :)

    Jag har bara sytt med tvillingnål när jag syr kantband. Men jag använder ibland 2,5 tvillingnål. Då blir det inte lika brett som 4.0 och man kan då välja att ha ett smalare kantband.
    Har inte tänkt på att man kan sy med förstärkt raksöm till kantband. Får prova det nångång, så går det ju mycket snabbare, och sånt gillar jag =)

    SvaraRadera
  4. Åh så snart jag får lite tid ska jag sy en t-shirt i gula aportyget till min lille :-)

    När jag inte använder min covermaskin till kantband syr jag alltid med förstärkt raksöm. det blir snyggt och hållbart tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Jag syr mina kantband med 4mm:s tvillingnål. Oftast blir det bra tycker jag, men usch så tråkigt det är att byta nål och att spola upp extra tråd. Ska nog testa förstärkt raksöm jag också någon gång. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Jag har hittills också bara sytt med tvillingnålen, är rätt nöjd med det, och har fått till snitsen på det liksom. Men det här med förstärkt raksöm låter ju intressant också. Men en kanske lite dum fråga - blir den sömmen elastisk? Alltså kan man använda förstärkt raksöm när man syr halslinningar utan knäppning t.ex.?

    SvaraRadera