Välkommen!

19 november 2009

Kompisar. Och ett par byxor.

Ikväll har jag och overlocken bekantat oss ytterligare. Jag skulle inte vilja påstå att vi är bästa vänner ännu. Men väl kompisar. Jag försöker att inte svänga för mycket och tycker att det fungerar helt okej att använda kniven som "puts". Tack till Karin, Doris&Assar och Od Andulky för era tips. Jag kommer säkert att återkomma till er med fler frågor framöver... om jag får vill säga... Att sy byxor på overlocken var inga problem. Snarare väldigt lätt. Det blev två par. Lite lurigt bara att veta vilket som är bästa sätt att fästa trådarna. Nu fäste jag dem med nål i sömmen - hur gör ni andra?

Eftersom det är lite halvtrist med inlägg utan foto, så slänger jag in den här bilden på ett par byxor i stl 62/68 som är beställda till en liten fröken. Dock inte sydda med overlocken. Randningen i de här fägerna är inte bara snyggt utan väldigt användbart till det mesta och till de flesta färger. Som vanligt så har jag sytt upp-/nedvikbara muddar som förlänger användningstiden. Vilket jag tycker är så praktiskt - då kan man använda favoriterna längre.




Mönster: Det vanliga, något modifierade från Ottobre som jag använder.

Material: Brunrandig velour från Jofotex. Mudd från Stoff och Stil.

6 kommentarer:

  1. Det beror lite på vart sömmen sitter som jag ska fästa. Om den sitter på insidan på ett plagg så brukar jag ta en stoppnål och dra in trådkedjan i sömmen eller mellan tyglagren (ingen knut). När det är synliga sömmar, som på en dregglis tex brukar jag öppna trådkedjan och knyta så att knuten kommer ända inne vid tyget, sen trä in trådarna.

    SvaraRadera
  2. Underbara byxor!! Älskar det tyget!
    Jag brukar fästa med en raksömssnutt över sömmen.

    SvaraRadera
  3. Så bra at du begynner å bli venn med overlocken! Jeg bruker å sy sikk sakk over trådene til slutt.

    Søte bukser:)

    SvaraRadera
  4. JÄttesöta byxor! Vad bra du lyckats få till passningen på ränderna också, brukar inte vara det enklaste!

    Vad skoj med en "fisk" till bland bloggarna! En makrill från västkusten och en strömming från östkusten, haha!

    SvaraRadera
  5. Superfina, jag älskar det tyget och den där modellen på byxor. Och beudrade liksom strömming hur du fått ihop ränderna. Vad trevligt att ni är kompisar. Jag har bara blivit lite ytligt bekant med min. Och vad bra nu fick jag höra hur man fäster trådarna. Finns en risk att det jag sytt hittills snart remsats upp, tur jag inte säljer något haha gah!

    SvaraRadera
  6. Fina brallor! Kul att du börjar bli kompis med overlocken:)

    SvaraRadera