Välkommen!

24 oktober 2009

En elefant promenerade...

Okej, jag erkänner. Jag är lite, lite tokig i elefanter. Man kan säga att elefanter och mössor ligger mig varmt om hjärtat. M E N för tillfället är jag ganska trött på mössor. Det har blivit många sådana den senaste tiden. Elefanter däremot är jag inte alls trött på. Så därför valde jag att sy ett par leggings i detta elefanttyg som jag är hemligt kär i. Om man får skryta lite så är jag faktiskt väldigt nöjd. De ska naturligtvis provas i morgon och då hoppas jag att resåren i midjan är lagom. Förutseende som jag är (senaste tidens misstag medför i alla fall något bra...) har jag inte sytt ihop resårkanalen utan jag har möjlighet att korta den om så skulle behövas.



Mönster: Meedom, form 0.

Material: Jersey med elefanter från Stoff och stil. Olivgrön jersey från Tygpyssling.

Bäst: Att jag fick till en supersnygg resårkanal med hjälp av Geckos fina tutorial. (För mitt eget minne: resåren klippte jag 46 cm lång till stl 80).

Sämst: Att jag valde långa muddar som ska gå att vika upp. Kom sedan på att det blev väldigt knöligt att sy fast mudden på vanligt sätt eftersom byxan är så smal. Sydde därför ihop hela byxbenet inkl mudd efter att ha nålat fast mudden. Problemet är att det nu inte är så snyggt att vika upp mudden eftersom sömmen syns.

Uppföljning: Dessa leggings är numera pappans favoriter. Och det är inget dåligt betyg vill jag säga! Behöver jag säga att jag är mycket nöjd med resultatet!? Enda misstaget var att resåren var något tight, så den fick jag släppa ut en centimeter ungefär.

3 kommentarer:

  1. Supersnygga!!! Man kanske inte behöver vika upp mudden, man kan ju "dra upp" byxan lite när den är lång, det är också snyggt!!
    Snyggt färgval på mudden!

    SvaraRadera
  2. Fina! Har tittat på det tyget hos S&S men det finns ju så många fina tyger just nu så det är svårt att välja...

    SvaraRadera