Välkommen!

14 februari 2013

Stjärnor, stjärnor bara stjärnor

Snultran är som sagt inne i en stjärnperiod. Det ska bara vara stjärnor. Jag har fått börja kalla prickar för "stjärnprickar" för att få på henne prickiga kläder. För det råder nämligen stjärnbrist i byrålådan. Dessutom börjar mitt förråd av stjärntyger att sina. För att råda bot på den akuta stjärnbristen sydde jag två vanliga enkla a-formade klänningar. Men då tygerna bara räckte till framstycken så fick jag välja enfärgat till bakstycke och ärmar.

Jag hann inte ens fota den här klänningen innan den skulle användas, så det fick bli en snabb bild framför tvn i morse (jag försöker säga till barnen att man inte ska stå för nära tvn, men tror ni de lyssnar?). Färgerna är allt annat än rättvisande. Stjärnor på lila från JNY samt himmelsblå jersey från samma ställe. Kantade med samma tyg som i klänningen.

För att göra något speciellt så sydde jag ett snabbsprund. Men jag tror det var en dålig kombination att kanta med jersey för första gången OCH kanta ett sprund. Höll på att bli tokig på kantbandet och gav till sist upp. Resultatet av kantningen i halsen är således inte speciellt snyggt. Sömmen är allt annat än rak. Hade jag hållt mig till en vanlig rund hals hade det kanske funkat, men nu blev det verkligen inte snyggt i sprundet. Är det någon som har tips på att kanta med jersey?

8 kommentarer:

  1. Jättefin! Det var nån som skrev om att kanta med jersey, men kommer inte ihåg vem det var nu.. Ska se om jag hittar det sen. Själv har jag faktiskt inte provat än.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade KarinOttilia, men jag antar att det är övning som gäller. Tålamod är inte min bästa gren...

      Radera
  2. Så fin klänning! Håller med din dotter, det är ju tokfint med stjärnor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag som kände mig lite "mätt" på stjärnor... Men jodå, bara lillstumpan är nöjd så :)

      Radera
  3. Härligt med bestämda barn :)Och fin klänning, tänk vilken tur att mamman kan sy stjärnkläder.
    Jag brukar kanta med jersey, det är min favorit men jag har tyvärr inga tips för det bara funkar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt i måttliga doser ;)
      Du kanske bara har "rätta knycken" när det kommer till kantning med jersey :)

      Radera
  4. Skulle en brosch i form av en stjärna kunna vara en lösning? Då kanske fler kläder accepteras?
    Hälsningar Linn Karlsson
    (linn1979@hotmail.com)

    SvaraRadera