Välkommen!

23 december 2011

Puh, jag hann!

Nu är det snart dags för skinka, risgrynsgröt, gran och jultomte och allt annat som hör julen till. Kan ju knappast säga att jag har varit ute i speciellt god tid när det kommer till vissa saker. Vad barnen ska ha på sig på julafton t ex har jag knappt funderat på.

Först hade jag tänkt att makrillen skulle få den här tröjan (visst är den härligt vårig!?) i julklapp. Men ju mer jag tittade på tröjan som hänger på en galge i vårt vardagsrum (så mycket för hemliga julklappar...) desto mer kände jag att jag ville sy något matchande till snultran och låta det bli juloutfiten. Bara det att jag fortfarande inte hade sytt färdigt en julklapp. Och julklappsömnad går faktiskt före nöjessömnad. Inte visste jag vad jag ville sy till snultran heller för den delen. Men så såg jag den fina klänningen i röd hjärtvelour hos Kokalal, och då kändes valet klockrent! Båda plaggen går alltså i temat grön och hjärtan. Även om det inte syns så bra på bilderna så är det samma nyans av grönt på kantbanden/muddarna. Känner mig ypperligt nöjd. Sen att jag fick sitta uppe till midnatt igårkväll för att bli färdig med klänningen det är ju en annan sak...

Det enda som jag har att anmärka på är knäppningen på klänningen. Först hade jag tänkt mig ett snabbsprund, precis som på tröjan. Men jag fick inte till det med kantningen på min CP. Så då blev det en annan typ av sprund, istället. Nästan snyggar till den här klänningen. Men eftersom det var sent på kvällen så tänkte jag inte så noga på hur jag skulle göra med knäppningen. Nu satte jag en plasttryckknapp och då blev det ganska tjock och knöligt just vid knappen. Hade jag tänkt lite till så hade jag nog gjort en fuskknapp. Dvs satt en tryckknapp genom båda ändarna av kantningen och låtit det bli enbart en dekoration, halsringningen är så stor att den går att dra över huvudet ändå. Men, men. Det här får duga.

Och ja, först sydde jag den där julklappen innan jag gav mig på klänningen, lite karaktär har jag - tro det eller ej!




Mönster: 
Egna, stl 80 till klänningen och stl 104 till tröjan.

Material: 
Hjärtvelouren från Strömming, klövertyget från Michas, grön interlock till kantband och muddar från Jofotex.

Sämst: 
Att jag idag känner mig hur trött som helst. Men så går det när man sitter uppe sent för att man har viktiga saker att sy fastän det är min tur att gå upp med barnen i ottan...

Bäst:
Att jag hann färdigt med klänningen. Och att den blev så fin!!





Det här blir sista inlägget på ett par dagar. Nu tar jag jag lite välbehövlig semester från sömnad och bloggande.

GOD JUL på er allihop!!

4 kommentarer:

  1. Jättefint! Kommer vara snygga barn på julafton! :)

    SvaraRadera
  2. Vilka supersnygga julkläder! Kul att se någon mer som sytt av det gröna klövertyget :)

    SvaraRadera
  3. vilka superfina plagg och härliga tyger!

    SvaraRadera