Välkommen!

31 maj 2011

Knoddhjälmar

Är det bara jag som inte tycker att det behövs några knytband på de allra minsta mössorna? Jag knyter aldrig hjälmarna på snultran. Och det gjorde jag inte på makrillen heller. Små bäbisar ligger ju mest ner i vagnen. Och så finns det inte så mycket haka som sticker ut att knyta om. Hjälmen som vi använder nu åker ner i pannan och över ögonen på snultran, vilket hon blir vansinnig på . Jag provade att använda en vanlig kronmössa på henne, men det funkade inte alls när hon ligger ner. När vi bär i sjal eller i manducan går det dock bra.

Efter att jag sytt tröjan till makrillen i pirattyget från Mjuka tyger så kände jag att det här tyget är perfekt till bäbishjälmar. De blir som små tittskåp, med detaljer från det stormönstrade tyg - ursöta! Självklart ska snultran ha en sådan! Enklast möjliga modell, två sidstycken och kantband. Man får som en liten strut på toppen av huvudet. Jag kommer att behålla den minsta mössan själv - just nu sitter den perfekt på snultran. Den större funkar också att använda men är något för stor, och eftersom jag just nu är ute efter en mössa som sitter perfekt - så den lägger jag den större i Butik makrill.

Tillägg: jag kommer INTE att behålla lilla mössan själv - den är tyvärr på håret att vara för liten, så även den lägger jag i Butik makrill. Jag får helt enkelt sy ett mellanting!

ca 0-3 mån
 ca 3-6 mån

stl 3-6 mån på snultran, snart 3 mån (men liten)

4 kommentarer:

  1. Underbart söta!! gillar verkligen struten. =)

    SvaraRadera
  2. Herrejösses så söt!! Underbar modell med struten och så gulligt med det stormönstrade tyget!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin modell! Urläcker!

    SvaraRadera
  4. så fin, och visst har du rätt, man knöt ju ändå inte de där banden!

    SvaraRadera