Välkommen!

24 juni 2014

Kalasklänning

Till skillnad från makrillen är snultran väldigt bestämd av sig när det kommer till kläder. Hon vill väldigt gärna ha klänning och jag är ju inte så mycket för gulligull och sockersött, så jag försöker väl att undvika den linjen. Men så tänkte jag att det kanske var dags att tillmötesgå den bestämda damens önskan om en fin kalasklänning när hon skulle på födelsedagskalas hos en kompis för ett litet tag sedan.

Jag tänkte mig en lätt och sval sommarklänning i mjukt vintagepåslakanstyg. Men jag är inte så van vid att sy den typen av klänning så jag visste knappt hur jag ville att den skulle se ut eller sitta. En enkel skulle det vara. Och inte för sockersöt. För att göra det enkelt för mig utgick jag från Meedom form 1,5 i stl 92. Med knäppning i ryggen och infodringar med vit snedslå i hals och ärmar.

Nu i efterhand kan jag konstatera att den är lite väl bred över axlarna. Men å andra sidan så kommer hon att kunna använda den länge. Klippte ut liv och kjol i samma tyg, men eftersom jag klippte ut innan jag funderat klart så blev bakstycket fel. Men hur mycket fel det var fattade jag inte förrän jag sytt ihop i stort sett hela livstycket, och då orkade jag inte sprätta. Och inte räckte tyget till ett nytt livstycke. Nähä, det blev till att ta en stuv bäckåbölja och det blev väl helt ok. Inte som jag tänkt mig men ok.

Sen var det det här med sockersöt. Om jag inte vill ha en sockersöt klänning, varför sätta en spets nedtill? Ja, inte vet jag. Jag skyller på att det var så länge sen jag sydde nåt att jag inte kunde hejda mig. Snultran blev i alla fall nöjd och det är kanske huvudsaken? Även om jag kanske inte tyckte att det var snultran style på kalasklänningen så kände hon sig väldigt fin.

Själva modellen kan jag nog tänka mig att sy igen. Lite nättare över axlarna, lite mindre vidd i kjolen och med lite kaxigare tygval.


5 kommentarer:

  1. Superfin! I retrotyg blir även de gulligaste modellerna lite coola tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Det var lite lagom cool-söt tyckte jag :)

    SvaraRadera
  3. Did you hear there's a 12 word sentence you can say to your partner... that will induce intense emotions of love and impulsive appeal for you deep within his heart?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, please and look after you with all his heart...

    12 Words That Fuel A Man's Love Impulse

    This instinct is so built-in to a man's mind that it will drive him to try better than before to make your relationship the best part of both of your lives.

    Matter of fact, triggering this dominant instinct is absolutely essential to getting the best ever relationship with your man that the moment you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll instantly notice him open his heart and mind to you in a way he haven't experienced before and he'll recognize you as the only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.

    SvaraRadera