Välkommen!

17 december 2011

Syskonmatchning

Idag visar jag ett par brallor och en tröja som har flyttat hem till ett syskonpar. Lillebror ska få hängslebrallorna och storerbror velourtröjan med applikation i matchande tyg. De här kläderna känner jag mig väldigt nöjd med. Brallorna är ju störtcoola, om jag får säga det själv! Det ligger mycket kärlek i dem: fårtyget är mitt absoluta favoritvintagetyg och dessutom är de helfodrade med ett påslakan från min fina lilla mormor. Att sy dem var ren och skär nöjessömnad. Jag hoppas på att få se hur de ser ut när de sitter på. Men mest nöjd är jag nog med velourtröjan som blev alldeles speciell med applikationen som ger intryck av att vara ett fönster mot en egen, hemlig värld. När min man säger att han tycker det är det snyggaste jag sytt - då är det inte fy skam, för han sprider verkligen inte lovord omkring sig över det jag syr. Det var så roligt att sy matchande plagg som ändå är helt olika varandra. Dessutom i tyg och färger som jag älskar.




Mönster:
Modifierade mönster med utgångspunkt i Gynther och Ottobre.

Material:
Vintagetyger och vintageknappar till brallorna. Brun velour från Mjuka tyger och gul muddväv från Jofotex (?) till tröjan. 

Sämst:
Att makrillen har slutat sova middag och därmed går och lägger sig tidigare på kvällen. Vilket resulterar i tidig uppstigning, typ klockan fem varje morgon. Inte kul eftersom varken jag eller min man har för vana att lägga oss före 23.30...

Bäst:
Hur enkelt och snyggt det för tillfället är att sy med min CP. På den här tröjan gick stickningarna som en dans. Använde mig av rekommenderade inställningar och det blev hur bra som helst. 

2 kommentarer:

  1. Jag håller med mannen, helt klockrent! Jätteformat färgkombinationer. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jättefina såklart. Iphonen stavar bra konstigt ibland.

    SvaraRadera