Välkommen!

28 december 2011

Djungelfilt x 3

Strax innan jul fick jag en förfrågan om att sy tre filtar. De skulle vara julklappar till tre kusiner och tanken var att de skulle hänga ihop. De skulle även göras personliga i någon form av namnapplikation, valet föll på första bokstaven i förnamnet samt en stjärna. Efter en del bollande fram och tillbaka om tygval bestämde sig beställaren för djungelvelour och stjärnor från JNY. Jag hade ingen djungelvelour hemma så jag beställde hem. När mitt efterlängtade paket kom med posten, kunde jag bara konstatera att det inte fanns någon djungelvelour i paketet. Två och en halv vecka  kvar till jul och jag får lite smått panik. Men Jenny och gänget var snabba och skickade velouren så att jag hade den en vecka senare. Toppen!! Färgen på kantbanden blev gul - det blev verkligen mitt i prick till djungelvelouren. Applikationerna gjordes i samma tyg som baksidan på filten.

Tre matchande mössor ville beställaren också ha. Och jag tyckte nog att barnen behövde tre matchande scarves till mössorna, så det skickade jag med som bonus. Konstig nog så kom jag inte ihåg att fota mössorna och scarvesarna. En bild på det röda kitet får vi dock se eftersom beställaren hade en sådan bild på sin blogg. Och så en bild på en sovande liten sötnos med filt - ser hur härligt ut som helst!






Mönster:
Filt, 65 x 80 cm.
Mössa, eget stl 48/50
Scarf, eget

Material: 
Djungelvelour, jersey med stjärnor i röd, turkos och brunt från JNY. Gul interlock till kantband från Jofotex. Vliesofix och totally stable från Bibbi till applikationerna.

Microfleece från Stoff och Stil till baksidan på scarfen. Tryckknappar från Assunta.

Sämst: 
Att jag oftast glömmer bort att fota mössor och småprylar som sys i ganska stor mängd...

Bäst:
Att beställaren blev väldigt glad över filtarna. Här går det att läsa hennes eget blogginlägg om beställningen. En nöjd beställaren som faktiskt redan har återkommit med en ny beställning - oj, vad det värmer!!

Och sist men inte minst - att makrillen två dagar på raken har sovit till halv sju på morgonen - BINGO!!

4 kommentarer:

  1. Förstår att hon blev nöjd, verkligen underbara filtar :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var sannerligen superfint mad gult till. Lite ovanligt. Man blir ju nästan sugen på att köpa den där djungelvelouren så småningom. Fast jag är ju lite småsugen på allt just nu...

    SvaraRadera