Välkommen!

29 maj 2010

Jacka till makrillen

Jag har länge gått och funderat på att sy en jacka till makrillen. I veckan gjorde jag slag i sak och klippte till. Sedan gick själva sömnaden mycket fortare än jag från början räknat med. Tills jag kom till momentet att sy i dragkedjan. Jag måste nog använda kraftordet "hata" när jag pratar om dragkedjor. Fy vad pilligt och klurigt det är att få allt att passa (sen skevar det i slutändan ändå!). Jag klurade länge på hur jag skulle gå tillväga, men jag kunde inte komma på ett enkelt sätt att sy i den från avigan med foder och yttertyg och fåll - och jag vet inte allt - så gav jag upp den höga ambitionen. Istället vek jag in sömsmånen, la dragkedjan emellan, nålade, vek upp fållen och sydde två sömmar från rätsidan. Det blev inte kanonsnyggt, men det duger gott och väl.

Men HUR syr man fast en dragkedja i en fodrad jacka på bästa sätt?

Mönstret är Meedom form 2 stl 80. Yttertyget är i smalspårig manchester och fodret är i de gul/vita jerseyfordonen från JNY design. Vita muddar i 2*2 ribbad mudd från Jofotex (jag vet, helt idiotiskt och opraktiskt att använda vit mudd på en barnjacka, men det blev snyggare än brun - tyckte jag. Min man ville ha bruna muddar...). Brun dragkedja från Bibbis.

Idag ska vi inviga jackan!!

Önskar er alla en härlig helg!!


12 kommentarer:

  1. Schysst jacka i fina färger!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker förresten att dragkedjan ser snyggt ditsydd ut.. (svår mening det där, men du fattar vad jag menar.. =o))

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg jacka! Tycker dragkedjan ser proffsig ut!

    SvaraRadera
  4. Snygg! Ser väldigt proffsig ut. Jag tror att det finns en dubbelhäftande tejp som försvinner vid första tvätten som jag tror skulle vara bra när man syr dragkedjor. Fusktråckling =)

    SvaraRadera
  5. Men så snyggt det gula traktor tyget var! Varför tar tygbegäret aldrig slut...

    Underbar jacka!

    SvaraRadera
  6. Fin jacka! Jag ser då inget fel i hur dragkjedjan är sydd... Men så är jag ju ingen dragkjeds expert heller:)

    SvaraRadera
  7. Vad snygg! Jag bävar också för dragkedjor, jag har inte ens vågat prova ännu.

    SvaraRadera
  8. Jag håller fullständigt med dig om dragkedjor, usch och fy, där måste jag träna mycket!
    Din jacka är jättesnygg, smalspårig manchester är ju så fint och kombon med gult gillar jag verkligen!

    SvaraRadera
  9. Hur fin som helst! Å dragkedjan ser helproffsig ut.

    SvaraRadera
  10. Wow! Den var verkligen jätteläcker. Snyggt jobbat!!

    SvaraRadera
  11. gu sån snygg!!
    svårt??
    mönster??

    hälsning
    erika

    SvaraRadera