Välkommen!

21 juli 2013

Grönt!

Sommar och semester. Värme. Jag säger bara - oj, vad jag har väntat på detta!! Vi jobbar med trädgården, där finns att göra, men har även haft några sköna dagar hos mina föräldrar i Småland. Innan vi for iväg snabbsydde jag en del baströjor som jag bara fållade i halslinningen. Bl a den här gröna. Fick frågan om hur jag gör med fållen. Jag klipper med sömsmån och vinklar sömsmånen, precis som vid ett ben- eller ärmslut, något utåt. Syr ihop tröjan och fållar sedan med bred tvillingfåll på min CP, låter kanten på linningen löpa jämnt med kanten på pressarfoten. Det funkar alldeles utmärkt och lfållen viker sig varken utåt eller inåt för mig. Skulle tro att det funkar fint att göra detsamma med en vanlig tvillingnål.

Passade även på att sy ett par gröna shorts i stretchfrotté - mjuka och sköna och lagom retro. Struntade i fickor den här gången och körde på gröna kantband så att de kan användas till det mesta. Det var väldans vad svårt det var att fånga rätt nyans på färgerna, framför allt på tröjan... Tröjan hann dessutom användas och tvättas innan bilden togs, därav skrynkligheten.

1 kommentar:

  1. Åh GRÖNT! Det är så fint. Bra med lite enfärgat och enkelt.

    SvaraRadera