Välkommen!

17 oktober 2011

Helgrapport

I lördags var jag på en, för mig, väldigt spontant bestämd syträff. Väldigt roligt!! För min del blev det inte mycket sytt - en axelsöm, det var allt... Däremot blev det mycket prat för min del. Mycket trevligt!

Fast jag gjorde ett försök att få till något sytt på träffen ändå. I brådskan att komma iväg hade jag tyvärr glömt mina mönster hemma och ritade därför av ett mönster på en tröja i Ottobre 4/2004. Jag har inte tidigare sytt av det mönstret och blev jätteosäker på hur modellen var i storleken. Så till sist bestämde jag mig för att förlänga en stl 92. Det tog väldigt lång tid att rita av mönstret. Och jag tror det var minst två som "la sig i" när jag skulle klippa ut den (jag kan verkligen inte både prata OCH rita/klippa/sy/ samtidigt...). Jag hade som ambition att prova att bandkanta med cpn, men det blev inget med det då den svarta jerseyn bara rullade sig. Alltså blev det bara en axelsöm sydd. Men jag fick i alla fall tips om hur man bandkantar med cpn.

Idag slutförde jag tröjan. Tog interlock istället för jersey till bandkantning och valde att använda tre lager istället för fyra - funkade utmärkt när jag fick sitta hemma i lugn och ro ;) Och så fållade jag med hjälp av syguiden, vilket kändes lite knöligt. Jag längtar efter fållguiden som är det enda som saknas i min beställning från Skövde symaskiner. Tröjan ser väldigt lång och smal ut, så vi får se hur den passar på makrillen. Men så är det ju när man syr utifrån mönster man inte är bekant med. Turkos grodor från Znok. Svart jersey och svart interlock från Jny. Tycker den blev fin!



Min stora fråga är hur sjutton man undviker hoppstygn när man fållar?! Så fort jag kom till sidsömmen på tröjan så blev det hoppstygn.

4 kommentarer:

  1. Jättesnygg, vågar inte visa N den, han är tokförtjust i det tyget och jag tänkte sälja av min meter nu och lämna plats till nytt;) men vi får väl se... För mig hjälpte det när jag släppte lite på pressarfotstrycket...sen om det är en bra lösning som funkar för alla vet jag inte;) tycker den lever sitt eget liv lite....skrämt upp stackars Jenny ( Onomak) att hon knappt vågar sy med att säga att syr man utan stopp minskar man risken för hoppstygn haha så säger inget;).
    Lycka till snart är ni bästa vänner!

    SvaraRadera
  2. Herlig!! Misunnelig på deg som er så flink til å sy *smil* Kanskje jeg burde bare kjøpe meg en symaskin og komme igang. Da kan en virkelig få et særpreg på plagg.

    Ciao!

    SvaraRadera
  3. Jätte fin jag har någon gång snappat upp ett tipps att när nålen når sidosömmen lyfter du på pressarfoten och sedan stoppar du in en bit överbliven sydd kantband under/bakom sedan släpper du ner pressarfoten och syr på, testa det fungerar jätte bra för mig i alla fall! Hoppas du förstod vad jag menade blev lite rörigt :)

    SvaraRadera