Välkommen!

25 juli 2011

Snuttefilt till gosan

Det har varit lite tyst här på bloggen. Orsaken är händelserna i Norge, som jag tror har påverkat de flesta av oss på ett eller annat sätt. Här hemma har all lust till att sy varit som bortblåst. Tankarna har helt enkelt varit på annat håll.

Inte förrän idag har jag känt att jag velat ta i mina tyger eller sätta mig bakom maskinerna igen. Sparken i baken var att jag skulle hinna sy och leverera en beställd snutte innan den lilla personen som ska ha den åker tillbaka från semestern här på västkusten. Men mer om den en annan dag. Det jag istället visar är en extra stor snutte till snultran. Eftersom allra sötaste lilla snultran verkar vara en tjej som gillar att känna något i händerna när hon ska sova så har jag ett tag haft i åtanke att sy en snutte till henne. Den skulle vara så stor att den går att lägga över kroppen också. Nu när jag skulle sy snuttebeställningen så fick jag äntligen tummen ur att sy en till snultran.

Vanligtvis syr jag snuttarna i 2 x 2 rutor (ca 24 x 24 cm). Men nu valde jag att sy en dubbelt så stor, så den borde kanske kallas snuttefilt istället. Jag hade svårt för att välja färger, men till sist föll valet på lila/grönt eftersom jag absolut ville ha den gröna Iris Visa från Strömming design med på snutten. Och så mina favoritstjärnor från JNYdesign, lila på lila. Så himla fina. Så det fick bli lila Iris Visa och grön/gröna stjärnor från JNYdesign som kompletterande tyger för att inte röra till det för mycket. Till baksida valde jag en bit av ett stormönstrat mjukt gammalt påslakan eftersom jag ville ha en så sval men samtidigt så mjuk och skön snutte som möjligt. Nedre bilden visar en detalj på baksidans färger.

Snutten är invigd. Den fick följa med snultran nu när hon gick och la sig och den verkade få godkänt.

Och sist men inte minst: checka in mina fina vita trägolv :)


7 kommentarer:

  1. Å så söt snutte! Golven ser himla fina ut!

    SvaraRadera
  2. Vet inte vilket som är finast, golvet eller snuttefilten (som vår heter fast den var en t-shirt från början och nu är 20x20 cm). Golvet säger i alla fall "barfota" till mig... Vad fint det blev!

    Lila och grönt är en favorit hos mig också nu. Senast en grönmelerad kruka till en lila blomster jag fick från svärmor. Snyggt!

    SvaraRadera
  3. så snyggt golv!! och söt snutte ;)

    SvaraRadera
  4. Urfin snuttefilt, så fint bambutyget var i grönt. Golvet är ju också en klar vinnare :)!

    SvaraRadera
  5. tack allihop! känns som att jag beundrar golven mer än mina tyger för tillfället. jisses så trögt det går med sömnaden... men är det semester så är det :)

    SvaraRadera