Välkommen!

23 maj 2011

Premiär x 3

Jag har på sistone känt att min sömnad går mycket på rutin. Jag syr mestadels sådant som jag redan kan. Inget fel med det, men jag har känt mig i behov av lite nya sy-utmaningar. Så när jag var iväg och handlade barnkläder (ja, det blir så när man inte hinner sy baskläderna...) för ett tag sedan, såg jag på de stora klädkedjornas barnkläder med nya ögon. Förmodligen för att jag aldrig har tittat på flickkläderna tidigare :)

Fick ögonen på ett par liknande såna här små mamelucker (eller vad heter det egentligen?!) och kände "nej, alldeles för flickigt för mig!". Men så tänkte jag på alla mina retrotyger och Ottopippis fina kortbrallor med mudd i bensluten. Så jag var bara tvungen att ge det ett försök. Detta är alltså premiär 1: första gången jag syr mamelucker.

Premiär 2 är att använda rullfåll. Här använde jag de i bensluten. Så himla fint och ändå så enkelt. Mer rullfåll kommer det att bli framöver!

Premiär 3 är smock (heter det så när man använder gummitråd i underspolen?). Även det kommer jag att pyssla med mer. Hur kul och fint som helst. Det enda jag funderar på är hur trådarna bör fästas för att inte gå upp?!

Jag utgick från ett ganska rymligt muddismönster som jag kortade rejält i benen och satte resår i upptill. Stl 62 ska det motsvara. Återstår att prova på snultran och se om de passar. Tyget har jag köpt på loppis och är ett mjukt och skönt bomullstyg.


Tillägg.
Nu har de provats på min "docka" som min man lite retfullt säger när jag provar kläder på barnen. De är bra mycket mer tjejiga än vad jag normalt gillar, men kanske är det också det som gör att jag tycker de är lite roliga. Flodhästbodyn på idag igen och det ser kanske lite tokigt ut, men min tanke är inte att använda body utan någon liten klänning eller tunika ovanpå mameluckerna så att de bara syns under en sådan.


Min man tyckte att de såg lite fjantiga ut och sa att det såg ut som att jag klädde ut henne. Han undrade dessutom om det inte skulle vara några strumpbyxor under *ler*. Så vad tycker jag då? Jodå, jag känner mig väldigt nöjd. Satt och fnissade flera gånger igårkväll, eftersom det volangiga verkligen inte känns som jag. Men söta blev de. Och med en tuffare klänning upptill så tror jag de blir mitt i prick. Modellen blev helt okej. Willebus: jag hoppas verkligen inte att de kryper upp i ljumskarna - det verkar tämligen oskönt! Tror att storleken motsvarar 62/68. De känns ganska rymliga, men det är ju tanken på sommaren.  Det blir nog fler såna här, skulle jag tro. Jag glömde skriva tidigare att jag utifrån muddbyxemönstret gjorde ett helt framstycke och ett helt bakstycke, inga sömmar fram och bak med andra ord utan bara i sidorna.

Och sist men inte minst. Det var VÄLDIGT kul att ge sig på något nytt. Att sy i vävda tyger är så himla kul. Framförallt när de olika tygernas mönster piffar till det lite extra!

10 kommentarer:

  1. Supersöta!!! Riktigt läckert retrotyg dessutom:)

    SvaraRadera
  2. Åååå vad coola! Du gör alltid saker som jag vill ha;)!!!

    SvaraRadera
  3. Så jättefina! Håller fullständigt med om att det är annorlunda att få besök "flickavd". Vill gärns se livebild och ett utlåtande av modellen;) Jag upplevde när jag sydde muddshorts till Bus att de gärna kröp upp i ljumskarna = såg inte så skönt ut...Men du har förmodligen fått till det mkt bättre.

    SvaraRadera
  4. Oj vad fina. De är bara roliga och fina tycker jag. Även till body. Men så kan ju jag matcha nästan vad som helst utan att bekymra mig (man blir härdad när man har en man som klär barnen i de mest underliga kombinationerna på morgonen). Och tyget är ju jättefint!

    SvaraRadera
  5. Väldigt fina! Och jag håller med Vovlo, de funkar väl till det mesta, men kommer bli ypperliga till en klänning.

    Och visst är det roliga att sy nya grejer, speciellt när det blir bra. =) Jag sydde kalsonger till sonen för första gången igår, helt nytt för mig, och jätteroligt. Visst inte så annorlunda materialval, men väl lite nyheter eftersom jag "var tvungen" att damma av min gamla overlock som jag haft stående (pga meningsskiljaktligheter oss emellan), och den funkade bra och gav lite nyheter i sömnaden.

    SvaraRadera
  6. Förresten - en undran - rullfållen, gör du den med overlocken? *noll koll*

    SvaraRadera
  7. Tack å bock för alla fina kommentarer!

    Katharina: yepp rullfållen syr jag med overlocken. kul, snyggt resultat och himlans enkelt!

    SvaraRadera
  8. Jättefina! Gillar det du skriver om att man kan sy så himla mycket fint i vävda bomullstyger. Me like!

    SvaraRadera