Välkommen!

31 januari 2011

Liten men naggande god

Måste bara visa en före-bild på vårt blivande hobbyrum, men som väl mestadels ska fungera som mitt syrum. Det är inte speciellt stort, sådär fem kvadrat. Men det är fem kvadrat mer syrum än vad som finns i det här huset idag :) Rummet är så litet att det inte går att fota ur några bra vinklar... Det är inte så högt i tak och på en vägg hänger vår elcentral (som inte är så snygg, men den blir jag tyvärr inte av med). Det stora fönstret är dock ett stort plus, det ger ljus och en bra avställningsyta.


Oj, vad jag planerar och funderar på hur det ska se ut. Har tänkt mig en långsmal arbetsbänk utmed väggen vid fönstret. Två arbetsstolar. Hyllor (kanske köksskåp?) för tygförvaring på motstående vägg och på rummets kortsida som syns på bilden. En stång i taket att hänga färdiga plagg på skulle jag också vilja ha. Och ett fiffigt ställ för trådrullar - det saknar jag jättemycket idag! Och småhyllor för diverse förvaring mm.

Skicka mig gärna länkar till bilder från era syrum så att jag får ännu mer inspiration :)

10 kommentarer:

  1. Å vad härligt. Ett alldeles eget rum att inreda efter eget huvud och andras tips. Jag kan se det redan nu, det blir jättefint.

    Jag tror att tygförvaring kanske blir trångt inne i det lilla utrymmet, satsa på att bevara "rymden" och rörelsefrihet vid maskinerna och vid tillklippning. Tänk nära taket istället om du vill ha hyllor/skåp. Ett annat tips är att om du sätter hyllor högt upp är att sätta konsolerna ovanför hyllan istället för under så ser hyllorna ut att sväva.

    PS Det får inte plats nån mer i ditt rum. Det är ditt syrum nu, punkt ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag önskar så att jag kunde låta rummet vara öppet och luftigt och skippa tygförvaringen, men vårt hus är så pyttans litet, endast 48 kvm i bottenarea :)att tygförvaringen MÅSTE ske här. Vi har ju knappt något förvaring någonstans i huset idag. Mina sex backar med tyg står just nu i hallen på ovanvåningen - till makens glädje... Och tillklippning får nog ske någon annanstans

    Det där med konsollerna låter dock som en alldeles utmärkt idé :)

    SvaraRadera
  3. Härligt med ett eget sykrypin!
    Kan varmt rekommendera typen ihopfällbart bord som klippbord. Kika på Hellos tut. Vi har byggt ett likadant och det är toppen! Så skönt med ståhöjd också. Dessutom kan inga klåfingriga småpojkar nå dit upp. :P
    Ang. trådförvaring har jag gett upp det där med trådställ. Har helt enkelt för många trådrullar så det skulle nog rymma en hel vägg om jag skulle sätta dem i ett sådant ställ. Har sorterat dem i genomskinliga plastlådor (såna man som man köper kokostoppar i) efter färgskala på ett ungefär. Det blir en härlig dekoration i hyllan också. Sedan har jag en sån tavellist "ribba" från IKEA ovanför symaskinsbordet som jag kan lägga ifrån mig dem tillfälligt när jag byter tråd i maskinerna men inte orkar lägga ner dem i lådan direkt. Funkar finfint!

    SvaraRadera
  4. Oh, vilken dröm det ett eget hobbyrum.
    Jag tycker att konsollsystem brukar vara en jättesmart och snygg lösning. En blogg där jag fått många bra förvaringslösningar är Chez Larsson, så mycket snyggt och smart...
    Vad gäller elcentralen skulle jag absolut satsa på att dölja den inuti tyg ett köksskåp eller liknande. Kanske passa på att bygga in hela väggen med köksskåpsförvaring?!
    Ser fram emot fler bilder....

    SvaraRadera
  5. Du får ju plats med huuuuuur mycket som helst där inne - mer än dubbelt så stort som min cell! ;-D

    SvaraRadera
  6. När du känner att det blir trångt så tänker du på mig och så känns det bättre!!

    http://tygterrier.blogspot.com/2009/08/inflyttningsfest.html

    SvaraRadera
  7. Toppen med eget rum!

    Jag kör med Elfa hyllor till tygerna vilket är överskådligt och bra, men man får räkna med lite mer damm.

    Att satsa på något typ av klippbord, tex en skiva som fälls ner om inget annat ryms skulle också vara mitt tips. Det är helt klart oslagbart. Det är även en bra yta för nålning och annat under sömnadens gång.

    Här är bilder från mitt rum. Sen inlägget gjordes har det tillkommit köksskåp under klippbordet och en hatthylla från IKEA där jag hänger plagg.

    http://kankarong.blogspot.com/2009/03/har-haller-jag-till.html

    SvaraRadera
  8. Så många bra idéer ni kommer med. Och tack för era länkar. Det där med ett ihopfällbart klippbord låter ju inte fy skam. I värsta fall kan ett sådant kanske åstadkommas i tvättstugan som vi också ska fixa i ordning i källaren på samma gång.

    SvaraRadera
  9. Vad skönt med ett stort rum! Jag har en hörna i vårt sovrum men det funkar. Får springa en del mellan sovrummet och köket där jag använder köksbordet som klippbord. Men det gör inget, får jag lite motion på köpet. Säger som ovan: ett hyllsystem à la Elfa är oslagbart. I alla fall för mig. Lite dyrare än andra system men väldigt flexibelt.

    Här berättar jag om min syhörna:
    http://koolinka.blogspot.com/2010/10/min-syhorna.html

    Fin blogg by the way!

    SvaraRadera
  10. Hej. Bra att jag äntligen får se det blivande syrummet, om än på bild. Det kan nog bli super! Fint med ljuset som hittar in. Jag gillar också Elfa, stabilt och flexibelt. Kan byggas på efter behov. Dagens nyhet: Jag är nu med fungerande overlock! Ska förhoppningsvis testas i helgen. Det har sina fördelar att vara höggravid, när det kommer till argumentation med symaskinsförsäljare.

    SvaraRadera