Välkommen!

29 november 2010

Det här med tygblöjor?

Jag har börjat fundera på det här med tygblöjor. Om jag ska använda det till pyret i magen vill säga. Men jag vet knappt i vilken ände jag ska börja. Känner ingen i min närhet som använt tygblöjor. Vill naturligtvis prova att sy själv, men vilken modell ska man välja? Vad behöver man i materialväg? Hur många behöver man? Var hittar man ullbyxor om man inte orkar sticka själv? Och var hittar man mönster till ullbyxor om man ska sätta igång sin egen mor på tillverkning?!

Frågorna är många och jag tar mer än gärna emot tips på var jag kan läsa mer om tygblöjor och hur de används. Eller om någon frivilligt vill agera tygblöjementor :)

MAILA gärna!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Kika på imsevimse.se, där finns i alla fall tygblöjor. Mina barn är så stora nu så t o m tygblöjorna har förändrats :D
    Tjing.

    SvaraRadera
  2. Det finns en jättebra tråd på Sjalbarn, man måste nog vara medlem, men det kostar inget; http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=174561&start=360

    Kolla in Sytömming tutorial på hur man syr formsydda: http://strommingdesign.blogspot.com/2010/08/sy-en-formsydd-tygbloja.html

    SvaraRadera
  3. Ja kolla in sytråden på sjalbarn! och fråga så många frågor du vill. Jag har grejor hemma till tygblöjor men det du egentligen behöver är helt vanlig trikå, lite microfleece eller vanlig velour, kam-knappar + tång (kan tipsa om billigt inköp i mail) ullgarn + någon som kan sticka.
    Jag mailar dig gärna mer info!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har gått i samma tankar den här graviditeten, men jag har inte kommit till beslut. Känns som det är många saker som behövs för att det ska flyta på bra... Har läst en del på sjalbarn, där står mkt bra. Kanske borde man tänkt på det förra graviditeten så man kunde använt dem nu igen, för att vara lite mera ekonomisk, men då hade jag inte den möjligheten. Jag antar att latheten kommer att vinna och det blir engångs även denna gång, men hade gärna provat.

    SvaraRadera