Välkommen!

25 mars 2010

HJÄLP! Vändsy fleeceoverall?!

Jag har tänkt "svänga ihop" en fleeceoverall med foder i trikå, muddar i ärm och benslut.Tänkte utgå från ett overall-mönster i Ottobre 4/2004 men ska göra om den bl a med muddar i ärm och benslut, kantband i luva och på "locket" på framstycket och inte använda dragkedja utan tryckknappar. Nu har jag suttit och grunnat halva förmiddagen (är hemma för magsjuka...) på hur jag ska få ihop den på ett snyggt sätt... Jag vill helst inte ha några synliga sömmar invändigt, men snart ger jag upp. Kanske får jag börja med att testsy en dummy först...

Har någon därute bra tips på hur man vändsyr en overall!? Jag fattar verkligen inte!!

10 kommentarer:

  1. Svejs!!!! Jösses!!! Skal du vändsy en overall mitt i kräksjukan!!!! (*impad*) :-) :-) :-)

    Du... på rak arm kan jag inte heller berätta för dig hur du skall göra. Måste tänka till ett tag. Du borde kanske ta kontakt med några som har vändsytt mycket, tex KokaLal eller Gekko..... Eller leta tut:ar på någons sida. Jag hör av mig när jag grunnat färdigt....

    LYCKA TILL vännen!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Hmm... Kan inte heller svara på rak arm. Men älsklingsfrö har en bra tut om att vändsy fodrade muddbyxor, det är nog samma "tänk".
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Vet jeg har lest en tutorial hos Gekko om akkurat dette, kanskje du finner løsningen der??

    God bedring!

    SvaraRadera
  4. Haha! Jag håller själv på med en overall just nu och har grubblat hela dagen på hur F*N ja ska göra! Jag blir inte riktigt klok! Hur jag än vrider och vänder så blir det inte en helt vändsydd overall! Det går bara inte! IMPAD av den som klarar av det! Jag har läst Kokalals beskrivning hur många ggr som helst, men fattar ändå inte! Jag börjar fundera på om man måste köra 2 st vändningshål. Hur jag än har gjort nu så blir ärmarna helt åt pipsvängen...de går inte att få i varandra när jag vänder.

    SvaraRadera
  5. Jag har också läst Geckos tut. Samt Älskingsfrös, den tyckte jag var mer lättbegriplig för en overall! Nu ska jag prova att vändsy ett par brallor bara för att testa principen. Återkommer...

    SvaraRadera
  6. Hojta till när du kommit på det! :0)

    SvaraRadera
  7. Vändsy... jag förstår inte frågan! :)

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  8. Hej och tack för kommentaren på min blogg. Tyvärr har jag inget tips att komma med, men jag hoppas att du kryar på dig snart.

    SvaraRadera
  9. Kanske du kan få några idéer av den här jag sydde? Lämnade öppet i luvan i framkant så att jag kunde ha det som vändningshål, satte sedan dit kantbandet i luvans framkant sist nrä overallen var vrängd liksom.
    http://nabbgadda.blogspot.com/search/label/overall

    SvaraRadera
  10. Tror faktiskt att jag klurat ut det mesta nu! Nu är det bara en bra lösning på benmuddarna som saknas... Fast än så länge har jag bara sytt overallen i teorin :)Nu återstår att testa mina idéer i praktiken *småler*

    SvaraRadera