Välkommen!

19 januari 2010

OL-krångel - HJÄLP!

Tack för hjälpen - Strömming och Krumelej! Jag dammsög, trädde om maskinen och bytte nålar (igen!) och nu syr den finfint!

Min OL (Janome 744D) har gått perfekt. Men nu har den börjat göra fula stygn på baksidan av sömmen. Framsidan är snygg som vanligt, men på baksidan blir det med ojämna mellarum som "knutar".




Jag har bytt nålar och provat att ändra i trådspänningen, men det hjälper inte. Har inte provat att trä om hela maskinen ännu... ska göra det också.

Men någon som vet vad det kan bero på tar jag gärna emot tips!!

3 kommentarer:

  1. prova att trä om maskinen, precis som du skriver att du ska göra, ofta gör det susen! Tillsammans med nya nålar!

    SvaraRadera
  2. Ibland är det tråden också, men det kanske är tråd du sytt fint med förut. Jag har bara dor tak och tycker den funkar fint ( i allt utom viskosjersey) Har fått några koner med OL-tråd men den kan jag inte använda för den bar går av hela tiden och sömmarna blir superfula

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där (har en 644D). Jag brukar trä om alla trådar och sedan brukar det funka bra igen. Lycka till!

    SvaraRadera