Välkommen!

5 oktober 2009

Störtirriterad

Mudden på de lila elefantbyxorna var naturligtvis för slapp, så jag inledde kvällen med att klippa av, tighta till den och sy på den igen. Gjorde inget att jag klippte av en bit då jag tyckte byxan blev lite hög i midjan. Tror att det blev bättre nu. Tanken var att låta A modella mössan (som dock inte syns så bra) som ska bli en present. Det är en "kronmössa" med fyra spetsar i toppen. Sydde den efter inspiration från en mössa vi har från Plastisock. Efter lite krångel så blev den rätt okej. Men det var inte lätt att fånga makrillen på bild...



Nej, det är inte det jag är störtirriterad på. Jag är skitsur på min maskin som helt plötsligt slarvar när den syr med fuskoverlocken. Den hoppar över stygn etc. Jag har provat allt! Trä om maskinen, öka pressarfotstrycket, minska pressarfotstrycket, öka trådspänningen, minska trådspänningen, öka stygnbredden, minska stygnbredden. ALLT! Utom att byta nålen. Är det det jag borde göra kanske?!


Ännu mer irriterande var det för att jag för första gången skulle sy i husvagnstyget från JNYdesign. Och inte blev det bättre av att jag skulle skynda mig eftersom det skulle vara en mössa och en dregglis som en present till en kompis som kommer och hälsar på i morgon. Fult blev det och arg blev jag. Inte bästa kombinationen framför en symaskin...

En ny mudd, en mössa och två dregglisar senare är jag redo för sängen.

2 kommentarer:

  1. Trist när det blir så! Men fina blev kläderna!! Sitter perfekt på!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    testa med att byta nål och damma av maskinen. Och sy lite långsammare kanske?

    Min maskin kan också göra så ibland och då gör jag ngt av det jag skrev. Lycka till.

    /
    Kalunji.blogspot.com

    SvaraRadera