Välkommen!

3 januari 2013

Hur jag syr mudd i halslinning

Under min långledighet har jag faktiskt hunnit med att både sy en del OCH umgås med familj. Å så skönt det har varit att få ägna tid med maskinerna! Jag har bland annat passat på att göra om halslinningen i två tröjor som jag tidigare i höstas sydde till makrillen. Då bandkantade jag med muddväv (eftersom jag sydde muddar i ärmsluten och ville ha exakt samma färg i halsen) och det blev INTE snyggt. Att bandkanta med muddväv med min CP är helt värdelöst. Orkade inte ändra på det då, men det fula slutresultatet har stört mig varenda gång jag använt tröjorna. Så till sist tog jag tag i det. Jag sydde på en vanlig halsmudd istället - så himla mycket snyggare!

Apropå snyggt så har jag på fb och på en del nya sybloggar sett att ett mycket vanligt förekommande fel när man syr en vanlig halsmudd är att man använder en alltför lång muddremsa. Och då blir slutresultatet allt annat än snyggt. Jag tänkte därför beskriva hur jag går tillväga när jag syr mudd i mina halslinningar (även om det kanske är väldigt basic för många. Men då får ni som redan kan sluta läsa nu).

Jag är egentligen usel på att mäta utan går väldigt mycket på känsla, vad jag tror blir bra helt enkelt. Så här gör jag, då går det snabbt och lätt:

  1. Klipp till en remsa muddväv, remsan ska vara kortare än sträckan runt halslinningen, ca 1/4 kortare eller mer, det beror lite på kvaliteten på muddväven. Är du osäker på hur lång den ska vara så klippt den hellre lite längre än vad du tror att du behöver. Jag tycker det är snyggast om mudden inte är alltför bred så jag brukar klippa remsan ca 3,5-4 cm bred. Men du väljer själv vilken bredd du vill ha. Använd gärna rullkniv och skärmatta för att få en jämnbred remsa.
  2. Du ska INTE sy ihop muddväven till en tub utan låta den vara öppen.
  3. Vik remsan dubbel, nu ska du börja nåla mot tröjans räta. Sätt den första nålen i muddvävens ena ände mot tröjan där du kan tänka dig att ha skarven. Om jag syr en tröja med raglanärmar sätter jag den i ena bakre ärmsömmen. Är det en tröja med vanlig ärm sätter jag den i axelsömmen. 
  4. Sträck muddremsan lite lagom (nu har vi det där med att gå på känsla, man lär sig fort hur mycket man ska sträcka) och sätt i din andra nål. Du ska varken sträcka för mycket eller för lite. Sträcker du för mycket kommer tröjan att dra ihop sig och halshålet kan bli för trångt och då blir det inte snyggt. Sträcker du för lite kommer halsmudden att bli "vobblig" och då blir det som sagt inte heller snyggt.
  5. Fortsätt att sträcka mudden jämnt medan du nålar hela vägen runt halslinningen. När du har kommit fram till din första nål så klipper du av muddremsan med sömsmån. För nu ska du lägga muddvävens ändar räta mot räta och sy ihop. Jag brukar inte ta bort mina nålar utan låta dem sitta kvar i muddväv+tröja när jag syr ihop.
  6. När muddväven är ihopsydd nålar jag fast mudden mot tröjan igen. Jag passar in sömmen mot ärmsömmen och sy hela vägen runt. Jag använder min OL men det går även bra att använda en söm för trikåtyger på hushållsmaskinen.
  7. Om du känner dig osäker på att du har töjt mudden jämt hela vägen runt kan du ta bort alla nålar, vika mudden dubbelvikt och med nålar markera ut  fjärdedelar på den för att därefter återigen nåla fast mudden jämt fördelad i halslinningen. Sy fast mudden. Gör du på detta sätt hoppar du alltså över steg 6.
  8. Om du vill kan du sticka ner sömmen från rätsidan med t ex en tvillingnål - det tycker jag blir snyggast! Då ligger mudden snyggt mot halsen när tröjan sitter på.
Hojta om du inte förstår hur jag har gjort. Jag ska även se om jag orkar komplettera med bilder framöver.

Här en tröja som syddes i mellandagarna, med just mudd i halsen. Makrillen fick själv välja tyg. (Ber om ursäkt för dålig kvalitet på mobilbild...)


4 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt att läsa hur någon annan gör. Supersnygg tröja förresten, blev nästan lite ledsen att min tygbit är slut...

    SvaraRadera
  2. Så gör jag också. Men det blir aldrig lika snyggt! :)

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för det här inlägget! Jag har precis börjat prova sy lite barnkläder - jag har aldrig någonsin sytt nåt sånt, inte ens i syslöjden i skolan liksom. Så allt är svårt, just nu... Och det här med mudd har jag inte fått till snyggt alls. Har inte haft nåt att gå efter liksom! Men efter att ha läst det här inlägget sydde jag igår en t-shirt som jag för första gången blev nöjd med! Du kan se den här: http://livetenligtheidi.blogg.se/2013/august/forsta-plagget-jag-faktiskt-ar-nojd-med.html

    Tusen tack! =)

    Har du tips på nåt bra mönster man kan köpa på haremsbyxor i baby/barn-storlek?

    heidilarsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Tack som tusan!! Jag undrade vad jag gjorde för fel med alla vobbliga halsar nu vet jag !! Tack!
    Jag lägger ut resultatet på min blogg så snart jag kan slita mig från symaskinen :)
    http://ceciliascomicadventures.blogspot.cz/

    SvaraRadera